Loader
  • kupmercedesa@auto-studio.mercedes-benz.pl
  • +48426667717
  • 8:00 do 18:00 (pn-pt) sb 8-15
  • Auto-Studio Auto-Studio
  • Strona główna
  • Serwis samochodowy
    • Dezynfekcja
    • BRABUS ŁÓDŹ
  • Blog
  • Kontakt
    • Polityka prywatności
  • 0

    Debiut 50 lat temu: luksusowe limuzyny Mercedes-Benz z serii 116

    • Auto-Studio
    • Zakup samochodu
    • Uncategorized
    • Debiut 50 lat temu: luksusowe limuzyny Mercedes-Benz z serii 116
    • 17 października 2022
    •  Uncategorized

    Debiut 50 lat temu: luksusowe limuzyny Mercedes-Benz z serii 116

    • W październiku 1972 r. Mercedes-Benz zaprezentował serię modelową 116

    • Od tamtej pory Klasa S jest międzynarodowym synonimem najlepszych samochodów

    • Tradycja marki w klasach wyższej i luksusowej sięga początku XX wieku

    • Mercedes-Benz Klasy S: od wielu lat najlepiej sprzedająca się luksusowa limuzyna na świecie

    Od 50 lat oznaczenie „Klasa S” cieszy się niezrównaną renomą. To symbol motoryzacyjnej doskonałości w zakresie komfortu, techniki i designu. Mija właśnie 50 lat od debiutu pierwszej oficjalnej Klasy S – serii modelowej 116, którą Mercedes-Benz zaprezentował w 1972 r. Dziś dobrze utrzymane egzemplarze tej generacji należą do cenionych i poszukiwanych klasyków. A współczesna Klasa S jest najlepiej sprzedającą się luksusową limuzyną na świecie.

    W chwili premiery gama serii 116 obejmowała warianty 280 S i 280 SE z silnikami 6-cylindrowymi oraz 350 SE z jednostką o 8 cylindrach. Model debiutował podczas 59. salonu samochodowego w Paryżu, odbywającego się w dniach 5-15 października 1972 r. W kolejnych latach jego oferta była kilkakrotnie poszerzana. W 1973 r. w Klasie S pojawił się 4,5-litrowy silnik V8 – jako odmiana 450 SE, a także 450 SEL, z rozstawem osi zwiększonym o 10 cm na rzecz większej przestrzeni z tyłu. Wkrótce wydłużone nadwozie było także dostępne w wersjach 350 SEL i 280 SEL. Szczególne miejsce w gamie zajmował wariant 450 SEL 6.9, zaprezentowany w maju 1975 r., dysponujący wyjątkową mocą 210 kW (286 KM). A w 1978 r. do Klasy S trafił nawet silnik wysokoprężny: odmiana 300 SD, oferowana tylko w USA i Kanadzie, okazała się tam bardzo popularna.

    Litera „S” oznacza „specjalny” lub „super”

    Historia Klasy S sięga progu XX wieku i samych początków marki Mercedes. Luksusowe automobile były w centrum zainteresowania producenta ze Stuttgartu na długo przed wprowadzeniem oficjalnego oznaczenia „Klasa S” 50 lat temu.

    Na okładce zestawu prasowego rozdawanego na podczas salonu samochodowego w Paryżu napisano po prostu: „Mercedes-Benz prezentuje: nowa Klasa S”. Choć marka po raz pierwszy zastosowała takie oznaczenie dla segmentu aut osobowych, to litera „S” była wykorzystywana już od czasów modelu 170 S z 1949 r., jako skrót od słów „specjalny” lub „super”. Później pojawiło się jeszcze wiele modeli z „eską” w nazwie, lecz dopiero od 1972 r. Klasa S stała się zwięzłym określeniem dla całej linii modelowej. Dopiero w 1993 r. dołączyły do niej Klasy C oraz E, jako definicje samochodów Mercedes-Benz klasy średniej i wyższej.

    Liczne nowatorskie rozwiązania

    Seria 116 byłą całkowicie nową generacją pojazdów – ich design, nadwozie, silniki i podwozie stanowiły przełom w historii marki. W porównaniu z poprzednią serią 108/109 rozstaw osi zwiększono o 11,5 cm, a całkowitą długość jedynie o 6 cm, co korzystnie wpłynęło na proporcje karoserii oraz, oczywiście, przestronność wnętrza. Na szerokość przybyło 5,5 cm, podczas gdy wysokość zmniejszono o 1,5 cm. Po raz pierwszy zastosowano poziome reflektory i niską osłonę chłodnicy, które podkreślały horyzontalne wzornictwo przedniego pasa. Powietrze częściowo trafiało do chłodnicy poprzez otwory pod zderzakiem. Projektanci skupili się na kwestii widzenia i bycia widzianym: przednie słupki zabezpieczały przed ściekaniem wody deszczowej na boczne szyby, na życzenie oferowano spryskiwacze reflektorów, a kanał odprowadzający wodę z dachu kierował ją wokół tylnej szyby, do szczeliny przy pokrywie bagażnika. To nie wszystko: żebrowanie kloszy tylnych lamp ograniczało ich ewentualne zabrudzenie.

    Nowy poziom bezpieczeństwa

    Od lat 50. Mercedes-Benz przywiązuje dużą wagę do poprawy bezpieczeństwa biernego, które w serii 116 osiągnęło zupełnie nowy poziom. Wyliczona zdolność odkształceń, potocznie nazywana strefą kontrolowanego zgniotu, była tu znacznie większa niż w poprzednikach. Słupki dachowe i drzwiowe oraz progi zaprojektowano tak, aby wytrzymywały gwałtowne zderzenia, pomagając chronić podróżujących. Zastosowano wzmocnione zawiasy drzwi i zoptymalizowano zamki. Zbiornik paliwa umieszczono nad tylną osią, aby zapewnić mu lepszą ochronę w przypadku kolizji. Również wnętrze zostało przeprojektowane pod kątem bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza otrzymała miękką tapicerkę, przełączniki wykonano z odkształcalnego materiału lub zlicowano z sąsiadującą powierzchnią, a czteroramienną kierownicę wyposażono w pochłaniacz uderzeń i szeroką tapicerowaną osłonę. Od 1967 r. we wszystkich osobowych Mercedesach zastosowanie znalazła teleskopowa kolumna kierownicy, która także zwiększała bezpieczeństwo w razie zderzenia.

    Przełomową nowością był system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania – ABS, opracowany wspólnie z firmą Bosch i wprowadzony w 1978 r. Umożliwiał on kierowanie pojazdem nawet w przypadku nagłego hamowania, pozwalając na bezpieczniejsze omijanie przeszkody. Ten istotny wkład w aktywne bezpieczeństwo stał się później standardem w przemyśle motoryzacyjnym.

    Podwozie z genami aut sportowych

    Podwozie serii 116 było technicznie zbliżone do konstrukcji supersportowego modelu C 111 – pojazdu badawczego Mercedes-Benz z silnikiem Wankla, który nigdy nie trafił do produkcji seryjnej. Przetestowana tam przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi pozwoliła udoskonalić właściwości jezdne i w dużej mierze wyeliminować wrażliwość na ściąganie auta podczas hamowania. Pomimo rozstawu osi większego niż w poprzedniku seria 116 miała mniejszy promień skrętu. Z tyłu wykorzystano oś z wahaczami wleczonymi, która sprawdziła się już w modelach /8 oraz SL/SLC z serii 107. W mocniejszych wariantach 450 SE/SEL i 450 SEL 6.9 zastąpiono ją przeprojektowaną konstrukcją z układem ograniczającym przysiadanie i nurkowanie nadwozia.

    Sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki napędowe

    Nowa generacja mniejszych silników V8, które konstrukcyjnie nawiązywały do motoru M 100 z limuzyny 600, powstała już w połowie lat 60. Dla wariantu o pojemności 3,5 litra i mocy 147 kW (200 KM) wybrano oznaczenie M 116. Wersja 4,5-litrowa o mocy 165 kW (225 KM) nosiła nazwę M 117. Jednostki te zastosowano już w poprzednich seriach 108/109, w coupé/kabriolecie z serii 111 oraz w SL/SLC z serii 107.

    Rzędowy 6-cylindrowy silnik M 110 miał dwa górne wałki rozrządu i pojemność skokową 2,8 litra. W wersji gaźnikowej zapewniał moc 118 kW (160 KM), a z wtryskiem benzyny – 136 kW (185 KM). Jednostka zadebiutowała na początku 1972 r. w modelach /8. Wariant 300 SD był napędzany 5-cylindrowym motorem wysokoprężnym OM 617 A o pojemności 3 litrów i również pochodził z modeli /8; tu został jednak wyposażony w turbosprężarkę, dzięki czemu osiągał moc 85 kW (115 KM). Ważnym powodem dla wprowadzenia tego silnika była kalkulacja zużycia paliwa w USA – wyliczano je dla średniego spalania całej floty samochodów osobowych danego producenta. Dzięki ekonomicznemu dieslowi Mercedes-Benz spełniał lokalne wymagania prawne.

    Topowy Mercedes-Benz 450 SEL 6.9

    Kiedy w 1975 r. Mercedes-Benz prezentował topową limuzynę 450 SEL 6.9, był to jeden z najszybszych pojazdów w historii. Wyższą prędkość osiągały wówczas jedynie nieliczne samochody sportowe. Okazała limuzyna przyspieszała do 100 km/h w 7,4 s, a jej maksymalna prędkość wynosiła 225 km/h, choć branżowe magazyny uzyskiwały w testach jeszcze lepsze wartości. Ośmiocylindrowy silnik, podobnie jak w przypadku legendarnego poprzednika – 300 SEL 6.3 (W 109) – pochodził z reprezentacyjnej limuzyny Mercedes-Benz 600 (seria modelowa W 100). Dzięki zwiększeniu średnicy cylindra (ze 103 do 107 mm) jego pojemność wzrosła do 6834 cm3. Moc wynosiła 210 kW (286 KM) przy 4250 obr./min, a maksymalny moment obrotowy – 550 Nm przy 3000 obr./min. Mercedes-Benz przyjął zupełnie nowe podejście do konstrukcji zawieszenia: po układzie pneumatycznym w 300 SEL 6.3 nowy 450 SEL 6.9 otrzymał hydropneumatykę z kontrolą prześwitu. Cennik nr 16 z 28 stycznia 1976 r. wskazywał, że nowy topowy model w bazowej wersji kosztował 69 930,00 DM (marek niemieckich). Dla porównania cena podstawowego wariantu 280 S wynosiła wówczas 28 848,90 DM.

    We wrześniu 1979 r. na targach IAA we Frankfurcie nad Menem Mercedes-Benz zaprezentował kolejną generację Klasy S – serię modelową 126. Produkcja serii 116 skończyła się jednak dopiero w następnym roku. Ostatnim z 473 035 egzemplarzy pierwszej Klasy S, który przeszedł końcową kontrolę w Sindelfingen, był wariant 300 SD. Łącznie wyprodukowano go w liczbie 28 634 sztuk. Na auta z 8-cylindrowymi silnikami M 116/M 117 przypadało 156 548 pojazdów. Szczególnie popularne okazały się odmiany 6-cylindrowe (280 473 sztuk). Wyjątkowo ekskluzywną pozycję zajmuje 450 SEL 6.9, zbudowany w liczbie 7380 egzemplarzy.

    Mercedes-Benz Klasy S wyznacza standardy

    Wszystkie kolejne generacje Klasy S z wielkim sukcesem kontynuują tradycję motoryzacyjnej doskonałości swoich poprzedników w klasie aut luksusowych. Obecna seria 223 jest najlepiej sprzedającym się, najbardziej innowacyjnym i najbezpieczniejszym pojazdem w segmencie. Swoim nabywcom oferuje unikalne technologie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, takie jak opcjonalny system jazdy częściowo zautomatyzowanej DRIVE PILOT czy inteligentny system informacyjno-rozrywkowy MBUX, który z czasem może poznawać kierowcę i myśleć razem z nim. Wszystkie wersje i generacje Klasy S od 1972 r. łączy ich rynkowy sukces – należą one do najbardziej poszukiwanych samochodów na świecie.

    źródło Daimler media
    Mercedes-Benz prezentuje swój pierwszy całkowicie wirtualny samochód pokazowy na światowych mistrzostwach League of Legends 2022

    powiązane posty

    Mercedes-Benz prezentuje swój pierwszy całkowicie wirtualny samochód pokazowy na światowych mistrzostwach League of Legends 2022
    Mercedes-Benz prezentuje swój pierwszy całkowicie wirtualny samochód pokazowy na światowych mistrzostwach League of Legends 2022
    Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach – nadwozie, wnętrze i wersje silnikowe
    Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach – nadwozie, wnętrze i wersje silnikowe
    Kompleksowa oferta rodzinnej elektromobilności z EQV
    Kompleksowa oferta rodzinnej elektromobilności z EQV
    130 lat temu: najstarszy prestiżowy pojazd na świecie.
    130 lat temu: najstarszy prestiżowy pojazd na świecie.
    Dziękujemy! Zespół Mercedes-EQ żegna się z Formułą E jako podwójny mistrz świata
    Dziękujemy! Zespół Mercedes-EQ żegna się z Formułą E jako podwójny mistrz świata
    Wystartowała produkcja ekskluzywnej serii hipersamochodu Mercedes-AMG ONE z techniką Formuły 1
    Wystartowała produkcja ekskluzywnej serii hipersamochodu Mercedes-AMG ONE z techniką Formuły 1
      Najnowsze posty
      Debiut 50 lat temu: luksusowe limuzyny Mercedes-Benz z serii 116
      Mercedes-Benz prezentuje swój pierwszy całkowicie wirtualny samochód pokazowy na światowych mistrzostwach League of Legends 2022
      Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach – nadwozie, wnętrze i wersje silnikowe
      Kompleksowa oferta rodzinnej elektromobilności z EQV
      130 lat temu: najstarszy prestiżowy pojazd na świecie.
      Facebook Instagram YouTube Twitter

      Autoryzowany salon i serwis Mercedes-Benz w Łodzi. Auto-Studio Łódź - Skontaktuj się z nami!.

      • ul. Rokicińska 78, Łódź
      • (42) 666 77 17
      • kupmercedesa@auto-studio.mercedes-benz.pl
      Przydatne linki
      • Fakty dotyczące rozwoju i testów nowego Mercedesa EQC
      • Rozgrzewka w krainie lodu - sprawdzian dla elektrycznej mobilności
      • Informacja o realizowaniu strategii podatkowej
      Ostatnie posty na blogu
      Debiut 50 lat temu: luksusowe limuzyny Mercedes-Benz z serii 116
      Mercedes-Benz prezentuje swój pierwszy całkowicie wirtualny samochód pokazowy na światowych mistrzostwach League of Legends 2022
      Nowy Mercedes-Benz GLC w liczbach – nadwozie, wnętrze i wersje silnikowe
      • Polityka prywatności
      • Kontakt
      Top

      Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

      Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

      Zamknij