Ładowanie aut z napędem elektrycznym jest często demonizowane. Codzienna praktyka użytkowników „elektryków” pokazuje jednak, że zmiana przyzwyczajeń może nastąpić z dnia na dzień – wystarczy dostęp do źródła prądu w miejscu postoju samochodu, w domu lub w pracy. Cały proces dodatkowo ułatwia (i przyspiesza) korzystanie z wallboxa, czyli ściennej ładowarki. A gdy kierowca elektrycznego Mercedesa-EQ lub hybrydy plug-in musi naładować swój wóz w trasie, z pomocą przychodzi karta Mercedes me Charge, zapewniająca dostęp do tysięcy punktów ładowania bez konieczności osobnej rejestracji w aplikacjach. O tym wszystkim w najnowszym odcinku ekoprzewodnika Mercedes-Benz Polska opowiadają znany polski sportowiec, skialpinista Andrzej Bargiel oraz ekspert motoryzacyjny i trener techniki jazdy Przemek Bosek. Wersję wideo można obejrzeć pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=vvJlzM2jpmY&feature=youtu.be.
Nie, ładowanie samochodu elektrycznego i hybrydy plug-in nie jest trudne. Tak jak w przypadku tankowania wystarczy mieć dostęp do dystrybutora paliwa, w tym przypadku – do źródła prądu. To podstawa, jeśli chcemy myśleć o zakupie pojazdu na prąd, w tym hybrydy plug-in. Owszem, ładowanie pojazdu zelektryfikowanego trwa dłużej niż tankowanie auta spalinowego, ale najczęściej odbywa się wtedy, kiedy samochód stoi bezczynnie, czyli nocą (w domu) albo w ciągu dnia (w pracy).
Obawy użytkowników na temat zasięgu samochodów zelektryfikowanych i czasu ładowania zazwyczaj są na wyrost – co pokazują badania Mercedes-Benz. Analiza kilku milionów podróży zarejestrowanych w aplikacji EQ Ready, adresowanej do wszystkich, którzy myślą o zakupie auta zasilanego prądem, wykazała, że 90% użytkowników pokonuje jednorazowo nie więcej niż 50 km, a 96% przejeżdża maksymalnie 400 km. Wniosek: cała ta grupa mogłaby z powodzeniem przesiąść się do samochodów elektrycznych.

Ładowanie w domu i w pracy można zresztą przyspieszyć – montując ścienną ładowarkę, czyli wallbox. Takie urządzenie ma w swojej ofercie Mercedes-Benz. Wallbox Mercedesa pozwala na ładowanie z mocą nawet 11-22 kW. Efekt: aby naładować w 100% elektrycznego SUV-a EQC, wystarczy ok. 7,5 h. „Tankowanie” hybrydy plug-in w postaci Klasy A 250 e zajmie już tylko ok. 1,5 h, a GLE 350 de z większym akumulatorem – niespełna 5 h. Mercedes-Benz Wallbox Home jest wyposażony w 6-metrowy kabel oraz zamek chroniący przed korzystaniem z ładowarki przez nieautoryzowanych użytkowników. Biorąc pod uwagę postępującą popularyzację pojazdów „z wtyczką”, inwestycja w taką ładowarkę – czy to w domu, na stanowisku postojowym we wspólnym garażu czy w miejscu pracy – zwiększa wartość nieruchomości i podnosi jej atrakcyjność. Na stronach Mercedesa można skorzystać z formularza Mercedes-Benz Online Wallbox Pre-Check, który pozwala sprawdzić, czy infrastruktura w miejscu postoju naszego auta jest przystosowana do montażu wallboxa: https://www.mercedes-benz.pl/passengercars/mercedes-benz-cars/electromobility/services-charging/wallbox-pre-check.module.html#multi/_wpcc-cont./questionnaires/customer/type_,_wctcc-cont._,
Większość ładowań samochodów elektrycznych to ładowania prywatne, ale w przypadku dalszych podróży niezbędne jest ładowanie na publicznych stacjach. To rozwiązanie jest nierzadko szybsze (ładowarki DC osiągają moc ponad 100 kW, pozwalając napełnić akumulator pojazdu w ciągu mniej niż 1 godziny), ale z uwagi na licznych dostawców prądu bywa kłopotliwe – teoretycznie użytkownik musi rejestrować się w różnych sieciach, pobierać aplikacje na smartfona i korzystać z różnych systemów płatności. Teoretycznie, ponieważ użytkownicy elektrycznych Mercedesów-EQ oraz hybryd plug-in spod znaku trójramiennej gwiazdy mają do dyspozycji kartę Mercedes me Charge, zapewniającą swobodny dostęp do ponad 200 tysięcy publicznych ładowarek w całej Europie – bez konieczności osobnej rejestracji. Płatność za ładowania w punktach różnych dostawców odbywa się raz w miesiącu, w ramach zbiorczej faktury.
Co więcej, hybrydy plug-in i elektryczne modele Mercedes-EQ oferują inteligentną nawigację, która pozwala z łatwością odnaleźć najbliższe stacje ładowania, a nawet wskazuje ich zajętość oraz ceny prądu.
Zapraszamy na czwarty odcinek ekoporadnika Mercedes-Benz Polska w wersji wideo: https://www.youtube.com/watch?v=vvJlzM2jpmY&feature=youtu.be. Jego bohaterami są uznany polski narciarz wysokogórski, skialpinista Andrzej Bargiel, zdobywca tytułu Śnieżnej Pantery, a prywatnie doświadczony użytkownik aut elektrycznych i hybryd plug-in, oraz pilot rajdowy i trener techniki jazdy Przemek Bosek dysponujący ponad 20-letnim doświadczeniem w motorsporcie.
Źródło: daimler.media.pl