Loader

Dwudrzwiowe samochody Mercedes-Benz

Sportowe i eleganckie dwudrzwiowe samochody w niesamowitym stylu

Elegancja, dynamika i luksus: w historii Mercedesa Klasy E cechy te mają swoje odzwierciedlenie w szczególności w dwudrzwiowych wersjach coupé i kabriolet. To samochody, które łączą klasyczne zalety Klasy E – wzorowe bezpieczeństwo oraz wszechstronny komfort na długich dystansach – z wyjątkową finezją i estetyką. Do dziś atuty te sprawiają, że Klasy E Coupé i Kabriolet są wyjątkowo cenione. Bezpośrednia historia tej serii modelowej rozpoczęła się ponad 50 lat temu, od coupé Strich 8 (seria 114), oraz od kabrioletu serii 124, który debiutował niemal 30 lat temu.

Coupé „Strich 8” z 1968 r. – początek wspaniałej tradycji

W listopadzie 1968 r. Mercedes-Benz zachwycił klientów, wprowadzając na rynek elegancki model z dwudrzwiowym nadwoziem. Coupé serii 114 dopełniło topową ofertę modeli serii 114/115, znanych jako „Strich 8” (nazwa pochodzi od roku debiutu – przyp. tłum.). Wyraźnie zaakcentowano to w gamie dostępnych silników: dwudrzwiowe warianty oferowano wyłącznie z jednostkami o 6 cylindrach. Tylko dla topowej wersji coupé – 250 CE – zarezerwowano motor M 114 z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa Bosch D-Jetronic (150 KM). Redakcje dwóch magazynów motoryzacyjnych, „Motor-Rundschau” i „auto motor und sport”, osiągnęły nim prędkość 198 km/h, a pomiar szwajcarskiego „Automobil Revue” wskazał nawet 199 km/h – to wyniki, jakimi rzadko mogły wówczas pochwalić się auta osobowe.

Z technicznego punktu widzenia coupé było bardzo blisko powiązane z limuzyną, ale zdecydowanie wyróżniało się od strony designu: przednia i tylna szyba zostały bardziej nachylone, a linia dachu przebiegała o 45 mm niżej. W efekcie zabiegi te tworzyły dynamiczny profil. Z przodu i z tyłu znalazły się bezramkowe, opuszczane szyby boczne. Dzięki rezygnacji ze słupka B ogólna prezencja samochodu zdawała się szlachetniejsza i lżejsza. Harmonijny wygląd dopełniał tylny zderzak sięgający aż do nadkoli.

W 1972 r. Mercedes-Benz zaprezentował 185-konną odmianę 280 CE – nowy topowy wariant w rodzinie coupé „Strich 8”. Do czasu zakończenia produkcji coupé z serii 114 w sierpniu 1976 r. wyprodukowano go w ponad 67 tysiącach egzemplarzy. Klienci najchętniej wybierali model 250 CE (21 787 sztuk).

C 123: sportowa elegancja dla indywidualistów

Mercedes-Benz kontynuował sukces coupé „Strich 8” w nowej generacji poprzedników Klasy E. Dwudrzwiowa seria 123 zadebiutowała w marcu 1977 r., podczas salonu samochodowego w Genewie. Oprócz 6-cylindrowych odmian 280 C i 280 CE po raz pierwszy dostępny był też wariant 4-cylindrowy – 230 C. Podobnie jak w przypadku „Strich 8”, wizualnie coupé wykazywały bliski związek z limuzynami. Były jednak jeszcze bardziej niezależne od swoich poprzedników. Miały o 40 mm niższe i, z uwagi na zmniejszony rozstaw osi, o 85 mm krótsze nadwozie. Ponadto przednia i tylna szyba były bardziej nachylone, a boczne okna – ponownie bez słupka B – mogły być całkowicie opuszczone.

Poziom wykończenia bazował na topowych limuzynach. Wszystkie trzy warianty coupé miały prostokątne reflektory, chromowane wypełnienia wlotu powietrza pod szybą czołową oraz chromowane wykończenia pod tylnymi lampami. W porównaniu z poprzednikami zastosowano jeszcze bardziej stabilny bezpieczny przedział pasażerski ze sztywniejszą konstrukcją ramy dachu, wysokowytrzymałymi słupkami dachowymi i wzmocnieniami drzwi. Absorpcja energii w przednich i tylnych strefach zgniotu została znacznie zwiększona dzięki możliwości kontrolowanego odkształcania przedniego i tylnego pasa.

We wrześniu 1977 r. do odmian 230 C (109 KM), 280 C (156 KM) i 280 CE (177 KM) dołączyła wersja 300 CD z 5-cylindrowym silnikiem Diesla (80 KM), przeznaczona na eksport do Ameryki Północnej. W 1981 r. to pierwsze wysokoprężne coupé zastąpił turbodoładowany wariant 300 CD Turbo Diesel z jednostką o mocy 125 KM. Produkcja gaźnikowych wersji 230 C i 280 C zakończyła się w 1980 r.; do gamy dołączył wówczas wariant 230 CE z wtryskiem benzyny (136 KM).

Kariera C 123 zakończyła się w sierpniu 1985 r., wynikiem 99 884 sprzedanych egzemplarzy. Najrzadszym wariantem był 280 C – w ciągu 3,5 roku powstał w liczbie zaledwie 3704 sztuk. Najchętniej nabywcy wybierali odmianę 280 CE (32 138 egzemplarzy). Fascynacja eleganckimi, dwudrzwiowymi „123” nie przemija – o czym świadczy ich pozycja jako poszukiwanych youngtimerów.

Seria 124: pierwsza Klasa E „zrzuca” dach

W marcu 1987 r., podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, Mercedes-Benz zaprezentował nowe coupé serii 124 – latem 1993 r. nazwane „Klasą E Coupé”. Ale sportowy, elegancki wóz o uwodzicielsko nowoczesnych liniach nie był jedynym ekskluzywnym dwudrzwiowym wariantem tej serii: w 1991 r. dołączył do niego kabriolet. Oba modele już dawno stały się cenionymi pojazdami na rynku youngtimerów.

Nowy model z serii 124 kontynuował tradycję czteromiejscowych coupé Mercedes-Benz w tym segmencie. Podobnie jak w przypadku poprzedników, za techniczny punkt wyjścia inżynierom i projektantom posłużyła limuzyna. Niemniej jednak coupé wyróżnia się niezależnością oraz sportowym, a zarazem eleganckim charakterem. Względem limuzyny rozstaw osi był mniejszy o 85 mm (wynosił 2715 mm), podobnie jak w serii 123, co podkreślało zwarte linie karoserii. Również boczne panele karoserii, dach i tył zostały istotnie zmodyfikowane. Mimo znacznych zmian w strukturze nadwozia Mercedes-Benz nie szedł na żadne kompromisy w dziedzinie bezpieczeństwa biernego: inżynierowie zrekompensowali pominięcie słupków B, wzmacniając słupki A, podłużnice i drzwi – ze szczególnie dużym udziałem stali o wysokiej wytrzymałości. Charakterystycznym elementem stylistycznym, który podkreślał wyrazistość coupé na tle innych wariantów nadwoziowych, były masywne boczne listwy drzwiowe zintegrowane z osłonami progów.

Początkowo gama silnikowa obejmowała odmiany 230 CE (132 KM) oraz 300 CE (180 KM). W 1989 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, wprowadzono wersje zmodernizowane – w tym nowy topowy wariant 300 CE-24 z czterozaworowym 3-litrowym motorem o mocy 220 KM, pochodzącym ze sportowego roadstera 300 SL-24 (R 129). Kiedy na jesieni 1992 r. wprowadzono zmodernizowaną serię 124, silniki coupé całkowicie przeszły na technikę czterozaworową. W gamie dostępnych jednostek pojawiła się odmiana 320 CE (220 KM) z 3,2-litrowym czterozaworowym silnikiem z Klasy S serii 140.

W 1991 r. Mercedes-Benz zaprezentował elegancki kabriolet z serii 124, łączący przyjemność jazdy pod gołym niebem z mocnymi stronami „124”. Czteroosobowy model z miękkim dachem był pierwszym tego typu pojazdem marki ze Stuttgart po długiej, trwającej 20 lat przerwie. Ważący 43 kg dach korzystał z 27-elementowego systemu linek z 34 przegubami. Nawet po jego złożeniu w bagażniku pozostawało dość miejsca na bagaż. Początkowo, od wiosny 1992 r., dostępna była wersja 300 CE-24 Kabriolet.

Budując kabriolet na bazie wersji coupé, inżynierowie zadali sobie wiele trudu. Część tego wysiłku poświęcono na usztywnienie karoserii, tak aby był on równie wygodny i bezpieczny, jak pozostałe odmiany nadwoziowe. W tym celu przeprojektowano około 1000 komponentów. Elementy konstrukcyjne zostały wyprodukowane z grubszej blachy stalowej lub ze stali o wysokiej wytrzymałości. Były wśród nich również ukośne rozpórki znane z roadstera SL z serii R 129. Pakiet wdrożonych środków sprawił, że w zderzeniu czołowym, tylnym lub bocznym nowy wariant był tak samo bezpieczny jak limuzyna, kombi lub coupé. W celu ochrony w razie dachowania słupki A były wspawane; zamontowano też automatycznie rozkładane pałąki przeciwkapotażowe.

Pierwsza Klasa E i topowe jednostki AMG

W czerwcu 1993 r. Mercedes-Benz zaprezentował odnowioną serię 124. Jedną z nowych cech była odświeżona osłona chłodnicy, podobna jak w Klasie S – czyli płynnie połączona z pokrywą silnika, z gwiazdą przeniesioną bezpośrednio na maskę. Gama silnikowa kabrioletu obejmowała 4-cylindrowe odmiany E 200 (136 KM) i E 220 (150 KM), a także 6-cylindrową wersję E 320 (220 KM). W 1993 r. zarówno coupé, jak i kabriolet wzbogaciły się o nowy, topowy wariant E 36 AMG z silnikiem o mocy 272 KM. Tak narodziła się emocjonująca tradycja, która wciąż trwa i ma się dobrze – w postaci sportowej, eleganckiej 2-drzwiowej wersji Klasy E sygnowanej przez Mercedes-AMG. Topowe modele trafiły na rynek jesienią 1993 r. Stylistycznie wyróżniały je dyskretnie dołączone elementy karoserii: przedni spojler, osłony progów i tylny zderzak lakierowane na kolor karoserii oraz standardowe 17-calowe obręcze AMG z lekkich stopów.

W latach 1987-1996 wyprodukowano łącznie 141 498 coupé serii C 124, a od 1991 do 1997 r. powstały 33 952 kabriolety serii A 124.

Czas na CLK

Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1993 r. Mercedes-Benz zaprezentował ekscytującą koncepcję coupé. Czteromiejscowy, dwudrzwiowy model zainicjował nowy design z „podwójnymi reflektorami”, który w produkcji seryjnej zadebiutował w 1995 r., wraz z Klasą E serii 210. Koncepcyjny model stanowił stylistyczny punkt wyjścia dla strategicznej inicjatywy produktowej i zapowiadał dynamiczny język projektowania wielu kolejnych modeli. Potencjalni nabywcy musieli jednak uzbroić się w cierpliwość i poczekać do 1997 r. Dopiero wtedy na rynek wprowadzono CLK Coupé (seria 208), wizualnie zbliżone do pojazdu koncepcyjnego. Technicznie dwudrzwiowy model bazował na ówczesnej Klasie C (seria 202), jednak jako pełnoprawne czteromiejscowe coupé kontynuował tradycje Klasy E Coupé. W 1998 r. dołączył do niego wariant CLK Kabriolet. Paleta silnikowa sięgała od 4-cylindrowego CLK 200 (136 KM) do topowego modelu z jednostką V8 – CLK 430 (279 KM). Najmocniejszym kabrioletem był wariant CLK 320 (218 KM). Od 1999 r. nowym topowym wariantem w gamie coupé i kabrioletu był CLK 55 AMG (347 KM).

Elegancka, a przy tym sportowa seria 208 okazała się ogromnym sukcesem: w latach 1997-2002 Mercedes-Benz zbudował 233 367 CLK Coupé, a w latach 1998-2003 – 115 161 CLK Kabriolet.

Kolejna odsłona CLK

Wiosną 2002 r. zadebiutowała nowa generacja CLK – wewnętrznie oznaczona liczbą 209. Jego rolę jako niezależnej serii modelowej podkreślał design opracowany aż od ostatniego szczegółu: zjawiskowy, płynny profil, charakterystyczna osłona chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą oraz na nowo zinterpretowany wygląd podwójnych reflektorów. Wiosną 2003 r. do oferty dołączył również kabriolet serii 209, wyposażony w trójwarstwowy miękki dach, oferujący wzorową izolację termiczną i akustyczną.

Wersja coupé była oferowana z siedmioma, a kabriolet – z pięcioma silnikami do wyboru. Zakres mocy w obu przypadkach sięgał od 163 KM do 367 KM. Jedną z nowatorskich propozycji był wariant CLK 270 CDI Coupé z nowoczesną 5-cylindrową jednostką wysokoprężną o mocy 170 KM.

Postępy poczyniono również w zakresie konstrukcji. Sztywność skrętna coupé wzrosła o 40%, a kabrioletu – co ważne w przypadku pojazdów ze składanym dachem – o 12%. Ulepszono także aerodynamikę: wartość współczynnika Cd coupé wynosiła 0,28, a kabrioletu – 0,30.

Na początku lata 2005 r. model poddano kompleksowej modernizacji. W obu wariantach nadwoziowych wariant CLK 350 (272 KM) zastąpił poprzednie wersje CLK 320 oraz CLK 280 z jednostką V6 o mocy 231 KM. Od tamtej pory coupé było dostępne również jako CLK 220 CDI, ze 150-konnym silnikiem wysokoprężnym. Klienci mogli także zamówić kabriolet w wersji CLK 320 CDI.

W 2006 r. swoją premierę świętował ekskluzywny model o wysokich osiągach – CLK 63 AMG z silnikiem o mocy 481 KM, dostępny w obu wersjach nadwoziowych. „Wisienką na torcie” był wariant CLK 63 AMG Black Series z jednostką o mocy 373 kW (507 KM), oferowany wyłącznie jako coupé. Latem 2006 r. CLK 500 Coupé otrzymał nowy motor V8 o mocy 285 kW (388 KM).

Seria modelowa 209 przypadła do gustu jeszcze większej liczbie klientów niż pierwsza generacja CLK. W latach 2002-2008 firma zbudowała 240 878 egzemplarzy CLK Coupé, a w latach 2003-2009 wyprodukowała 140 139 sztuk CLK Kabriolet.

Wiosna 2009 r.: premiera serii modelowej 207

W marcu 2009 r. dwudrzwiowe modele oficjalnie wróciły do gamy Klasy E. Podczas genewskich targów swój debiut świętowała Klasa E Coupé z serii 207. W dziedzinach bezpieczeństwa, designu, komfortu – czyli w podstawowych „dyscyplinach” Mercedes-Benz – nowy samochód ponownie definiował standardy. Klasyczny profil coupé bez słupka B stanowił sportową interpretację dynamicznego designu ówczesnej Klasy E. Jednocześnie wersja coupé wyznaczyła nową najlepszą wartość współczynnika oporu powietrza: z Cd równym zaledwie 0,24 model ten był najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem na świecie.

Wiosną 2010 r. w ramach serii 207 pojawił się także kabriolet. Jego dopracowany akustycznie miękki dach pozwolił uzyskać najniższy poziom hałasu w swoim segmencie, nawet przy dużych prędkościach. Opcjonalny, innowacyjny system AIRCAP, który zmniejszał zawirowania wiatru we wnętrzu, a w rezultacie także hałas, zapewniał wyjątkowy komfort nawet podczas jazdy pod gołym niebem. Opcjonalnie dostępne było też ogrzewanie okolic karku AIRSCARF – system ten umożliwiał wydłużenie sezonu jazdy z otwartym dachem, dbając o wygodę nawet przy niskich temperaturach otoczenia.

Szeroka była gama dostępnych jednostek. Obejmowała ona np. dwa nowe 4-cylindrowe warianty E 250 CDI BlueEFFICIENCY (z silnikiem Diesla) i E 250 CGI BlueEFFICIENCY (z silnikiem benzynowym). Obie te konstrukcje miały bezpośredni wtrysk paliwa i osiągały moc 204 KM. Poprzedni benzynowy motor V6 został zastąpiony 6-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 292 KM (wariant E 350 CGI BlueEFFICIENCY). Flagowym modelem był E 500 z jednostką V8 o mocy 388 KM.

Na początku 2013 r. Mercedes-Benz zaprezentował zmodyfikowaną serię 207. Wizualnie coupé i kabriolet odpowiadały już nowemu językowi projektowania Mercedes-Benz. Poszerzono też gamę systemów wspomagających oraz listę dostępnych silników. Paleta obejmowała teraz 6 motorów benzynowych o mocy od 184 KM do 408 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne generujące od 170 KM do 252 KM. Wersję 6-cylindrowa była po raz pierwszy oferowana jako E 400, z motorem biturbo o mocy 333 KM.

W grudniu 2016 r. produkcja Klasy E Coupé i Kabriolet z serii 207 dobiegła końca. Od 2008 r. do 2016 r. zbudowano 221 556 egzemplarzy coupé, a w latach 2009-2016 powstało 140 925 kabrioletów.

W grudniu 2016 r. swoją globalną premierę świętowała nowa Klasa E Coupé z serii 238, oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowana na międzynarodowych targach w Detroit w styczniu 2017 r. Kabriolet pojawił się na marcowym salonie w Genewie.

Źródło : daimler.media 

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij