Loader

EQB

EQB: w pełni elektryczny kompaktowy SUV oferujący nawet 7 miejsc

Samochód na prąd dla całej rodziny: nowy Mercedes EQB oferuje przestrzeń dla wielu rodzinnych konfiguracji i szerokiej gamy potrzeb transportowych. Zapewnia mu to wyjątkową pozycję wśród kompaktowych aut elektrycznych. Z dwóch siedzeń w trzecim rzędzie mogą korzystać osoby o wzroście do 1,65 m; można zamontować tam również foteliki dziecięce. Nowy EQB pojawi się w Europie i Chinach pod koniec 2021 r., a na rynku amerykańskim zadebiutuje w 2022 r. Początkowo EQB będzie oferowany w wersjach EQB 300 4MATIC o mocy 168 kW/228 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 215 kW/292 KM. Zasięgi według WLTP w obu przypadkach wynoszą 419 km. Z czasem pojawią się kolejne warianty, w tym wersja o szczególnie dużym zasięgu.

EQB: najważniejsze informacje w skrócie

  • Standardowo EQB oferuje 5 miejsc, a na życzenie dostępny jest w wersji 7-miejsciowej. Zapewnia mu to wyjątkową pozycję wśród kompaktowych aut elektrycznych. Z dwóch siedzeń w trzecim rzędzie mogą korzystać osoby o wzroście do 1,65 m; można tam zamontować również foteliki dziecięce.
  • EQB (długość/szerokość/wysokość: 4684/1834/1667 mm, wersja 5-osobowa) oferuje dużo miejsca i bagażnik o maksymalnej pojemności 1710 l – w czym zasługa m.in. dużego rozstawu osi, identycznego jak w GLB (2829 mm). Oparcia siedzeń w drugim rzędzie są standardowo regulowane (kilka ustawień do wyboru), a na życzenie całe fotele można przesuwać wzdłużnie w zakresie 140 mm.
  • EQB to drugi po EQA w pełni elektryczny kompakt Mercedes-EQ. Jednocześnie będzie to pierwszy seryjny pojazd w 100% zasilany prądem pochodzący z fabryki w Kecskemét na Węgrzech. Egzemplarze na rynek chiński będą produkowane w Pekinie.
  • Początkowo oferta EQB będzie obejmować wersję EQB 300 o mocy 168 kW/228 KM oraz EQB 350 o mocy 215 kW/292 KM. Później pojawi się wariant z napędem na przednie koła, a także odmiana o szczególnie długim zasięgu.
  • EQB interpretuje progresywny luksus Mercedes-EQ w szczególnie wyrazisty sposób. Od frontu uwagę zwraca typowy dla modeli EQ czarny panel osłaniający chłodnicę. Kolejną cechą charakterystyczną dla całkowicie elektrycznych Mercedesów są pasy świetlne z przodu i z tyłu.
  • Użytkowanie EQB na co dzień ułatwia między innymi standardowa inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych. Wyznacza ona najszybszą trasę do celu, uwzględniając czas ewentualnych przerw na ładowanie oraz maksymalną moc ładowania na danej stacji. Ponadto dba o to, aby – w razie potrzeby – wysokonapięciowy akumulator osiągnął optymalną temperaturę przed planowanym postojem na ładowanie.
  • Dzięki Mercedes me Charge klienci mogą ładować swój pojazd na ponad 200 000 publicznych stacjach w całej Europie. Mercedes-Benz zapewnia ich użytkownikom późniejszą rekompensatę „zieloną” energię elektryczną. Jak to działa? Dzięki wysokiej jakości świadectwom pochodzenia producent gwarantuje, że w zamian za prąd wykorzystywany do ładowania w ramach usługi Mercedes me Charge do sieci trafia stosowna ilość energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.

Elektryczna ofensywa Mercedes-Benz Cars rozpędza się równie szybko jak same Mercedesy-EQ: w 2021 r. zadebiutowały już cztery nowe modele Mercedes-EQ (EQA, EQB, elektryczna biznesowa limuzyna EQE oraz luksusowa limuzyna EQS), a także Concept EQT – zwiastun nowego, wysokiego poziomu jakości w segmencie małych aut dostawczych. Rodzina hybryd plug-in Mercedes-Benz, składająca się obecnie z ponad 20 wariantów, zostaje wzbogacona o zelektryfikowane wersje Klasy C i Klasy S. W 2021 r. Mercedes-Benz Cars spodziewa się zwiększenia udziału xEV-ów, czyli hybryd plug-in i aut w pełni elektrycznych, w swojej sprzedaży do około 13%. Ponadto uznanie klientów zdobywają łagodne hybrydy, zwane też miękkimi, z rozrusznikogeneratorem i 48-woltową instalacją elektryczną – zwłaszcza w gamie luksusowych modeli z gwiazdą.

Nowy EQB łączy kwadratowe formy naszych aut terenowych i przenosi je w przyszłość – powiedział Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler.

W Europie w pełni elektryczny kompaktowy SUV początkowo trafi na rynek w dwóch wersjach: EQB 300 4MATIC o mocy 168 kW/228 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 215 kW/292 KM. Zasięgi według WLTP w obu przypadkach wynoszą 419 km. Z czasem pojawią się kolejne warianty, w tym wersja o szczególnie dużym zasięgu.

Dużo miejsca i „elastyczny” bagażnik

EQB wzbogaca cenioną rodzinę kompaktowych Mercedesów. Konstrukcyjnie jest ściśle powiązany w szczególności z dwoma modelami: z EQA, po którym „odziedziczył” zaawansowaną technikę napędu, oraz z kompaktowym SUV-em GLB, z którym dzieli duży rozstaw osi (2829 mm), przestronne i wszechstronnie konfigurowalne wnętrze oraz opcjonalny trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi pojedynczymi fotelami.

Wersja 5-osobowa mierzy 4684 mm długości, 1834 mm szerokości (bez lusterek) i 1667 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi od 495 do 1710 lub od 465 do 1620 l (odpowiednio, dla odmiany 5- albo 7-miejscowej) – wyniki te plasują EQB na poziomie kompaktowych kombi. Oparcia siedzeń w drugim rzędzie są standardowo regulowane (kilka położeń do wyboru), a całe fotele można na życzenie przesuwać w zakresie 140 mm, co pozwala na powiększenie bagażnika nawet o 190 l.

Opcjonalnie EQB oferuje trzeci rząd siedzeń złożony z dwóch dodatkowych pojedynczych foteli, zapewniających komfortową ilość miejsca osobom o wzroście do 1,65 m. Rozbudowane wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje chowane zagłówki, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia na wszystkich zewnętrznych miejscach oraz boczną poduszkę, która chroni wszystkich podróżujących. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie do czterech fotelików dziecięcych plus jeszcze jeden na przednim siedzeniu pasażera.

 

Elektrodesign z charakterem

EQB interpretuje progresywny luksus Mercedes-EQ w szczególnie wyrazisty sposób. Wyróżnia go typowa dla modeli EQ czarna osłona chłodnicy z centralną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą elektrycznych Mercedesów są pasy świetlne z przodu i z tyłu. Unikalną „elektroestetykę” podkreślają niebieskie akcenty we wnętrzu reflektorów. Nadwozie z umiarkowanie pochyloną przednią szybą pozwoliło na wygospodarowanie znacznej przestrzeni w kabinie. Proporcje EQB podkreśla rozmieszczenie okładzin ochronnych wokół karoserii. W widoku z profilu dominuje muskularne wyprofilowanie tylnych błotników, zaakcentowane poprzez „podniesienie” dolnej linii bocznych szyb. Szeroko rozstawione koła nadają autu silną prezencję i pewną postawę na drodze. Nabywcy mają do wyboru ekskluzywne, dwu- lub trójkolorowe obręcze kół z lekkich stopów o średnicy do 20 cali, w tym wzory z ozdobnym wykończeniem w kolorze różowego złota lub niebieskim.

LED-owe tylne lampy harmonijnie łączą się ze zwężającym się pasem świetlnym (również w technice LED). Podkreśla on optyczną szerokość tylnej partii EQB. Umieszczona na zderzaku tablica rejestracyjna pozwala wyeksponować efektownie „wyrzeźbioną” pokrywę bagażnika. Użytkowe walory nowego EQB akcentują z kolei charakterystyczne relingi dachowe.

Na kierowcę nowego elektrycznego SUV-a czeka panoramiczny kokpit z systemem operacyjnym MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Do terenowych aspiracji nawiązują elementy o wyglądzie aluminium – na drzwiach, konsoli środkowej i desce rozdzielczej po stronie pasażera. W zależności od linii stylistycznej i wyposażenia na elektryczną naturę EQB wskazują efektowne, podświetlane elementy ozdobne oraz dekoracyjne dodatki w kolorze różowego złota na otworach wentylacyjnych, siedzeniach oraz kluczyku do samochodu. W tej samej kolorystyce, z akcentami w kolorze różowego złota i niebieskim, utrzymano interfejsy wyświetlaczy.

EQB osiąga bardzo dobrą wartość współczynnika oporu powietrza (Cd) – od 0,28. Powierzchnia czołowa A wynosi 2,53 m2. Do najważniejszych rozwiązań z zakresu aerodynamiki należą całkowicie zamknięty system kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, aerodynamicznie efektywne przednie i tylne zderzaki, gładkie, niemal całkowicie „zamknięte” podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze oraz odpowiednio zmodyfikowane spojlery przednich i tylnych kół.

Efektywna przyjemność z jazdy i inteligentna nawigacja

Asystent ECO Assist oferuje kierowcy dopasowanie rekuperacji do konkretnej sytuacji. W swojej strategii uwzględnia on dane z nawigacji, rozpoznane znaki drogowe oraz informacje z czujników pojazdu. Przewidująca jazda oszczędza energię, zwiększając zasięg.

Do przyjaznej obsługi EQB na co dzień przyczynia się standardowa inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych, która oblicza najszybszą trasę do podanego miejsca docelowego i prowadzi ciągłe symulacje zasięgu, biorąc pod uwagę wszelkie konieczne postoje na ładowanie. Uwzględnia przy tym szereg zróżnicowanych czynników, takich jak topografia terenu czy pogoda, i jest w stanie dynamicznie reagować na zmiany warunków drogowych lub stylu jazdy. Ponadto inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych dba o to, aby – w razie potrzeby – wysokonapięciowy akumulator osiągnął optymalną temperaturę przed planowanym przystankiem na ładowanie.

Zaawansowana technika ładowania, rozległa sieć i kompensacja „zieloną” energią

W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można, za pomocą pokładowej ładowarki, ładować prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury i wyposażenia pojazdu w danym kraju. Ładowanie ze ściennej ładowarki Mercedes-Benz Wallbox jest znacznie szybsze niż z domowego gniazdka.

Jeszcze krótszy czas osiągnąć można na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od stanu i temperatury wysokonapięciowego akumulatora oraz rodzaju stacji EQB ładuje się z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania wynosi od 10 do 80% stanu wynosi nieco ponad 30 minut.

Dzięki usłudze Mercedes me Charge kierowcy EQB mogą korzystać z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania na świecie: obecnie obejmuje ona ponad 530 000 stacji ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge umożliwia klientom Mercedes-EQ wygodne ładowanie na stacjach różnych dostawców – zintegrowana funkcja płatności zwalnia ich ze zbędnych formalności.

Wysokiej jakości świadectwa pochodzenia gwarantują, że prąd użyty w ramach europejskiej sieci Mercedes me Charge zostanie zrekompensowany poprzez wprowadzenie do sieci odpowiedniej ilości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Dotyczy to ponad 200 000 publicznych stacji ładowania objętych usługą Mercedes me Charge w całej Europie.

Kooperacyjne wsparcie dla kierowcy i wysoki poziom bezpieczeństwa w razie wypadku

EQB jest wyposażony w inteligentne systemy wspomagające. Standardowe wyposażenie obejmuje Aktywnego asystenta pasa ruchu i Aktywnego asystenta hamowania. Ten drugi dzięki autonomicznemu hamowaniu pozwala uniknąć kolizji lub ogranicza jej skutki w wielu krytycznych sytuacjach. Przy typowych prędkościach miejskich system może również wykrywać stojące pojazdy i przechodzących pieszych. Udoskonalone funkcje pakietu bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcję manewru skrętu, funkcję tworzenia korytarza awaryjnego, funkcję ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega o zbliżających się rowerzystach lub innych pojazdach), a także ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.

Bazując na solidnej konstrukcji nadwozia GLB, projektanci dostosowali nowy model do szczególnych wymagań wobec samochodu elektrycznego. Akumulator zlokalizowano w ramie wykonanej z wytłaczanych profili. Pełni ona funkcję konstrukcyjną, którą do tej pory realizowały umieszczone w podłodze poprzecznice. Osłona akumulatora w jego przedniej części może zapobiec przebiciu baterii przez ciała obce.

EQB musiał oczywiście przejść standardowy, szeroko zakrojony program testów zderzeniowych Mercedes-Benz. Obowiązują go również surowe wymagania dotyczące akumulatora oraz wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.

EQB w globalnej sieci produkcyjnej

Produkcja EQB rozpocznie się we wrześniu 2021 r. w dwóch lokalizacjach w ramach globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét (egzemplarze na rynek globalny) oraz w zakładzie niemiecko-chińskiej spółki joint venture BBAC w Pekinie (auta na rynek chiński). W obu placówkach rozpoczęły się już przygotowania, w tym procesy kwalifikacji personelu i prace budowlane. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym w pełni elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i uzupełni portfolio wytwarzanych tam hybryd typu plug-in. Od momentu uruchomienia produkcji w 2012 r. węgierskie zakłady stale zyskują na znaczeniu w globalnej sieci fabryk Mercedes-Benz Cars. Oprócz powiązania z cyfrową siecią produkcyjną ich atutem jest bezpośrednia współpraca z wiodącą fabryką aut kompaktowych w Rastatt w Badenii-Wirtembergii.

Akumulatory do kompaktowych modeli Mercedes-EQ wytwarzanych aktualnie w Europie są dostarczane przez Accumotive – spółkę zależną Mercedes-Benz z siedzibą w Kamenz – oraz przez fabrykę baterii w Jaworze w Polsce. Oba zakłady od samego początku były projektowane do funkcjonowania jako obiekty neutralne pod względem emisji CO₂.

 

 

EQB 300 4MATIC

EQB 350 4MATIC

Napęd

 

4×4

Silnik elektryczny z przodu/z tyłu

Rodzaj

Asynchroniczny (ASM)/Synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM)

Moc maksymalna

kW

168

215

Maksymalny moment obrotowy

Nm

390

520

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

8,0

6,2

Prędkość maksymalna (ogr. elektronicznie)

km/h

160

Pojemność akumulatora netto

kWh

66,5

Zużycie prądu w cyklu mieszanym (WLTP)

kWh/100 km

19,2

19,2

Zasięg (WLTP)

km

419

419

Czas ładowania AC (10-100%, 11 kW)

h

5:45

5:45

Czas ładowania DC (10-80%, 400 V, 300 A)

min

32

32

 

Źródło: daimler media pl

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij