Co sprawiło, że w swoim czasie pojazd stał się par excellence samochodem? Mercedes-Benz Klasy S i jego poprzednicy odpowiadali na to pytanie od początku historii marki. Tradycja luksusowych pojazdów Mercedes-Benz rozpoczęła się w 1951 roku, ale luksusowe sedany były integralną częścią gamy modeli na długo przed drugą wojną światową. Najnowszą generacją tej wyjątkowej tradycji jest nowy Mercedes-Benz Klasy S serii 223. Na rynek trafi jesienią 2020 roku.
Klasa S Mercedes-Benz ma długą i bogatą tradycję, która sięga początków marki Mercedes na początku XX wieku. Luksus, komfort i bezpieczeństwo: pojazdy z wyższej i luksusowej klasy były przedmiotem programu dostaw marki Stuttgart na długo przed wprowadzeniem oficjalnej nazwy Klasy S w 1972 roku.
Każdy model w historii Klasy S kształtuje rozwój motoryzacji swojej epoki dzięki indywidualnym mocnym stronom i dlatego jest zawsze zwierciadłem swojej epoki. Klasa S Mercedes-Benz, jak można podsumować znaczenie linii rozwojowej, jest zawsze uosobieniem luksusu – dotyczy to również poprzedniej serii.
Znakomity pod względem wszystkich zalet
Dzięki innowacyjnej technologii, najwyższemu poziomowi komfortu i pionierskim systemom bezpieczeństwa, topowy model Mercedes-Benz jest pionierem w rozwoju motoryzacji w każdym pokoleniu – w całej branży. Ponieważ wiele funkcji technicznych, które Mercedes-Benz oferuje po raz pierwszy w seryjnym samochodzie Klasy S, jest wykorzystywanych nie tylko w innych seriach modeli Mercedes-Benz, ale ostatecznie są również wykorzystywane przez innych producentów samochodów.
Ten wzór do naśladowania jest niezmienny w historii, ale także w teraźniejszości Mercedes-Benz. Prawdopodobnie nie ma pojazdu, z którym marka Stuttgart byłaby silniej identyfikowana niż z Klasą S. Suma jego właściwości sprawia, że jest punktem odniesienia dla marki Mercedes-Benz i całego świata motoryzacji.
Najlepiej sprzedający się luksusowy samochód na świecie
Klasa S uosabia wizerunek luksusowych pojazdów Mercedes-Benz: to motoryzacyjna esencja stylu życia, który charakteryzuje się najwyższymi wymaganiami w zakresie mobilności i indywidualności, co oznacza sukces i dobry gust. To nie przypadek, że Klasa S, w tym modele Mercedes-AMG Performance, jest wielokrotnie postrzegana jako najlepszy samochód na świecie.
Tylko od 1951 roku, kiedy po raz pierwszy od zakończenia drugiej wojny światowej ruszyła produkcja luksusowych sedanów, Mercedes-Benz sprzedał na całym świecie prawie 4 miliony luksusowych sedanów. Klasa S i jej poprzednicy są zatem najbardziej udaną serią modelową w tym segmencie. Seria 223 będzie kontynuacją tego sukcesu od września 2020 r.
Korzenie Klasy S.
Wyjątkowa tradycja Klasy S Mercedes-Benz zaczyna się nie tylko od modelu 220 (W 187) w 1951 roku, ale sięga znacznie dalej w jej korzenie – do początków marki Mercedes na początku XX wieku. Wczesnym i bardzo uderzającym przykładem jest Mercedes-Simplex 60 PS, zaprezentowany w 1903 roku. Najwyższy model marki w tym czasie znajduje się w kolekcji Mercedes-Benz Classic jako szczególnie spektakularny eksponat.
W następnych latach program sprzedaży marek Mercedes i Benz konsekwentnie obejmował kilka modeli klasy wyższej i klasy luksusowej. Nawet jeśli otwarte samochody turystyczne były wówczas zdecydowanie najpopularniejszym kształtem nadwozia w tamtych czasach, to w szczególności mocniejsze modele oferowane są również jako luksusowe limuzyny, które gwarantują maksymalny komfort podróżowania.
W połowie lat 20. sytuacja uległa zmianie. W obliczu rosnącej motoryzacji i nasilającego się ruchu, których rozwój sieci drogowej nie może nadążać z tą samą prędkością, coraz ważniejsze stają się bezpieczne właściwości jezdne, komfortowe wnętrze oraz jak najlepsza ochrona przed wiatrem, deszczem i pyłem. Sedany i limuzyny Pullman stopniowo zyskują przewagę nad otwartymi samochodami turystycznymi. Ważnymi modelami klasy wyższej i luksusowej tej epoki są sześciocylindrowe samochody Mercedesa z doładowaniem 15/70/100 KM i 24/100/140 KM, które pojawiają się pod koniec 1924 roku.
W 1926 roku połączono dwiefirmy założone przez Carla Benza i Gottlieba Daimlera i stworzono Daimler-Benz AG, której gamę modelową uzupełniono w 1928 roku o Nürburg 460 (W 08) jako pierwszy samochód serii Mercedes-Benz z silnikiem ośmiocylindrowym. Dzięki ciągłemu rozwojowi pozostawał w sprzedaży do 1939 r., Ostatnio jako 500. Segment podstawowy w klasie luksusowej Mercedes-Benz składał się z sześciocylindrowego silnika 12/55 KM z 1926 r., Który został rozwinięty przez wprowadzonego w 1931 r. Mercedes-Benz Mannheim 370 (W 10). W 1933 r. Nastąpiła gruntowna przebudowa Mercedes-Benz 290 (W 18), która w 1937 r. Została zastąpiona przez 320 (W 142).
Tradycja: Oznaczenie „Klasa S” zostało oficjalnie wprowadzone w 1972 roku, ale linia przodków sięga 1951 roku. Przed II wojną światową modele wyższej i luksusowej klasy zawsze były ważną częścią gamy modelowej Mercedes-Benz i oryginalnych marek od początku XX wieku.
„S”: kiedy gama modeli została poszerzona o 170 S z rodowej linii Klasy E, ówczesny prezes zarządu, Wilhelm Haspel, ukuł nowe oznaczenie modelu z S na początku 1949 r., A także wyjaśnił, że list oznaczający „Super” lub „Specjalne”. Jest używany nieprzerwanie w luksusowej klasie Mercedes-Benz od czasu wprowadzenia modelu 220 S, który został wprowadzony w 1956 roku.
Perfekcja w każdym szczególe: w każdej generacji swoich najlepszych samochodów Mercedes-Benz dostarcza przekonujących odpowiedzi na życzenia i wymagania swoich czasów. Każda generacja Klasy S i jej poprzedników kształtowała rozwój motoryzacji swojej epoki dzięki indywidualnym mocnym stronom.
Luksus i wygoda: nawet podczas długich podróży trudno poczuć się wygodniej niż w Klasie S.
Design: suwerenność, innowacyjność, sportowy charakter, progresywność – te podstawowe cechy w sposób ekspresyjny realizują projektanci Klasy S. Na zewnątrz tak jak we wnętrzu.
Wyznaczający trendy technologiczne: Klasa S, w tym jej poprzednia seria, konsekwentnie wprowadzała przełomowe innowacje, takie jak nadwozie bezpieczeństwa (1959), układ przeciwblokujący ABS (1978), poduszka powietrzna (1981) i elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP® (1995 ) – technologie stosowane obecnie w (prawie) każdym nowym samochodzie.
Spektakularne sukcesy w sportach motorowych: modele 220 SE i 300 SE z serii W 111 / W 112 z „płetwą ogonową” odnoszą liczne zwycięstwa w rajdach i wyścigach szosowych, na przykład w Rajdzie Monte Carlo 1960 i Rajdzie Akropolu 1960, Rajdzie Algieru w Afryce Środkowej 1961, Tour d’Europe i rajd Liège – Sofia – Liège w 1962 roku oraz – cztery razy z rzędu od 1961 do 1964 – podczas GP Argentyny Road.
Mocny luksus: 300 SEL 6.3 z luksusowej serii W 109, dzięki swoim osiągom na poziomie samochodu sportowego, jest uważany za archetyp luksusowego i wygodnego sedana o wysokich osiągach, a tym samym ustanowił bardzo udaną tradycję, która trwa do dziś.
Historia sukcesu AMG: Spektakularne zwycięstwo klasowe w 24-godzinnym wyścigu na Spa-Francorchamps za pomocą 300 SEL 6.8 AMG sprawiło, że młoda ówczesna marka z Affalterbach stała się znana na całym świecie za jednym zamachem i zapoczątkowała wyjątkowy rozwój.
Mnóstwo mocy: wyczynowe sedany Klasy S pochodzą z Affalterbach. Mercedes-AMG nie boi się żadnego szczytu. Zostało to udokumentowane po raz pierwszy w historii Klasy S w 1999 roku z serią 220 z S 55 AMG (5,5-litrowy silnik V8 i 265 kW / 360 KM) i oczywiście w 2003 roku z S 65 AMG (silnik dwunastocylindrowy, 450 kW / 612 KM i imponujący moment obrotowy 1000 Nm).
Sukces sprzedaży: począwszy od serii 220 (W 187) od 1951 do 222 wyprodukowano łącznie około 4 milionów sedanów Klasy S. Jeśli uwzględnimy również coupé i kabriolety, jest nawet 4,29 miliona pojazdów. Dodano dobre 25 000 pojazdów sprzed 1945 roku.
Rekordowa liczba jednostek: z serii 126 wprowadzonych w 1979 roku w ciągu prawie dwunastu lat wyprodukowano łącznie ponad 818 000 sedanów. Pochodzące z sedana SEC Coupé, również należące do serii 126, wyprodukowano w dobrych 74 000 egzemplarzy.
Najczęściej budowany model: łącznie 150 593 egzemplarzy Mercedesa 280 SE (seria 116) zostało wyprodukowanych w latach 1972-1980. Jest duża szansa, że pojedynczy model Klasy S już nigdy nie osiągnie większej liczby egzemplarzy – głównie dlatego, że gama modeli stale się poszerza, a cykle życia poszczególnych modeli skracają się.
Chiny, obecnie największy pojedynczy rynek na świecie: dla dziesięciu procent kupujących tam Klasę S jest to ich pierwszy samochód – ze średnią wieku 40 lat. Niezły początek jazdy samochodem.
Seria modeli Klasy S w skrócie:
Mercedes Simplex o mocy 60 KM
Mercedes W08 typ Nürburg 460
Mercedes W142 typ 320
Od W 187 do „Pontona Mercedesa” (1951–1959)
W okresie powojennym bezpośrednia linia przodków Klasy S rozpoczęła się wraz z modelem 220 (W 187), którym Mercedes-Benz ponownie zajął segment wyższej klasy w 1951 r. – sześć lat po zakończeniu II wojny światowej i po zakończeniu pierwszej fazy odbudowy. W 1954 roku pojawił się całkowicie nowy model z tym samym oznaczeniem typu. Ten nowy typ 220, znany również wewnętrznie jako 220 a (W 180), jest pierwszym sześciocylindrowym modelem Mercedes-Benz o konstrukcji samonośnej. Jego nowoczesny i przestronny korpus pontonowy zapewnia nieznany dotąd poziom komfortu przestrzennego. W 1956 roku, wraz ze zmienionym, mocniejszym 220 S, litera „S” znalazła się w nomenklaturze luksusowej klasy Mercedes-Benz i podkreśliła specjalny status sześciocylindrowego pontonu w klasie specjalnej. W 1958 roku zadebiutował model 220 SE (W 128), a wraz z nim kolejny, dzięki wtryskowi benzyny, jeszcze mocniejszy model klasy luksusowej. Podobnie jak w przypadku nowego wariantu prestiżowego sedana Mercedes-Benz 300 (wewnętrzny 300 d, W 189), który został wprowadzony rok wcześniej, technologia zwiększająca osiągi i wydajność została zaprojektowana jako wtrysk do kolektora dolotowego.
Mercedes 220 W180
Płetwa ogonowa Mercedes W111 220
Mercedes W108
Wyznaczający trendy w motoryzacji: seria 116 i 126 (1972-1991)
Następca serii 116, zaprezentowany w 1972 roku, został po raz pierwszy oficjalnie nazwany „Klasą S”. W ten sposób Mercedes-Benz przedstawia program od dziesięcioleci w luksusowych sedanach z literą „S” w oznaczeniu typu. Nowa nazwa idzie w parze z całą gamą innowacji, które wyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmuje na przykład zbiornik odporny na kolizję, czteroramienną kierownicę bezpieczeństwa, boczne szyby o niskim poziomie zanieczyszczenia, duże reflektory, przyciągające wzrok kierunkowskazy i odporne na zabrudzenia, żebrowane światła tylne. Era diesla w klasie luksusowej rozpoczęła się w 1977 roku od 300 SD, ale początkowo tylko na rynkach północnoamerykańskich. Luksusowy diesel jest również pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem. Od 1978 roku Klasa S stała się pierwszym na świecie pojazdem produkowanym seryjnie z układem przeciwblokującym (ABS), który zapewnia kierowanie pojazdem nawet w przypadku nagłego hamowania. Była wówczas światową sensacją, ta wyznaczająca trendy innowacja jest obecnie częścią motoryzacyjnego standardu dla wszystkich klas pojazdów. Klasa S podkreśla swój status wzorca w konstrukcji samochodów i sprawia, że nazwa modelu jest ogólnym określeniem dla pojazdów najwyższej klasy.
Mercedes-Benz Klasy S W116
Mercedes-Benz Klasa S W126
Luksus w najlepszym wydaniu: seria 140 i 220 (1991-2005)
Klasa S z serii 140 była nowym superlatywem Mercedes-Benz w 1991 roku. Jego konstruktorzy stawiają na maksymalny komfort – między innymi dzięki dużym wymiarom i podwójnemu oszkleniu dla zoptymalizowanej izolacji akustycznej. W topowych modelach 600 SE i 600 SEL, samochód osobowy Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje silnik V12. Turbodiesel 300 SD wyznacza początek spektrum osiągów, dzięki czemu ten luksusowy diesel jest dostępny na rynkach poza Ameryką Północną. Ta generacja Klasy S wprowadza również przełomową innowację w zakresie bezpieczeństwa w przemyśle motoryzacyjnym: elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP®, który jest częścią standardowego zakresu wersji V12 od 1995 roku i jest opcjonalnie dostępny dla modeli V8. BAS Brake Assist zostanie dodany w następnym roku.
Mercedes-Benz Klasa S W140
Od 1998 roku nowa Klasa S z serii 220 stawia na bezkompromisowy komfort i luksus. Oszczędność wagi przy jednoczesnym dalszym zwiększaniu bezpieczeństwa i komfortu jest jednym z najważniejszych celów rozwojowych. Pomimo braku ciężkich podwójnych szyb, nowa generacja modeli oferuje jeszcze większy komfort dzięki nowemu elektronicznie sterowanemu zawieszeniu pneumatycznemu AIRMATIC, systemowi sterowania i wyświetlania COMAND oraz innowacyjnemu tempomatowi adaptacyjnemu DISTRONIC. Aktywne zawieszenie Active Body Control ABC, które było dostępne od 1999 roku, ogranicza tendencję do kołysania się nadwozia, umożliwiając w ten sposób wcześniej nieosiągalny poziom kultury jazdy. Projekt wnętrza, który po raz pierwszy został opracowany w ścisłej koordynacji ze stylistyką zewnętrzną, zapewnia w Klasie S. wysokiej klasy atmosferę.
S 55 AMG przemawia do sportowców i ambitnych klientów: po raz pierwszy model AMG oficjalnie wszedł do cennika Klasy S. Nawet zwykły topowy model bez sportowej plakietki AMG, S 600, uzyskał poprawę osiągów jesienią 2002 roku i po raz pierwszy osiągnął magiczną granicę mocy 368 kW (500 KM). W tym samym czasie w serii 220 wprowadzono kolejną przełomową innowację: prewencyjny system ochrony pasażerów PRE-SAFE®. Dzięki temu systemowi pojazd automatycznie inicjuje działania mające na celu jak najlepszą ochronę pasażerów w przypadku grożącej kolizji. W ramach liftingu Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje również Klasę S z inteligentnym napędem na wszystkie koła 4MATIC.
Mercedes-Benz Klasy S W220
Innowacje wyznaczające trendy: seria 221 (2005–2013)
Prezentowana w 2005 roku generacja modelu 221 łączy w sobie wyrazisty wygląd zewnętrzny z luksusowym wnętrzem. Sterownik udoskonalonego systemu COMAND umożliwia szybką i intuicyjną obsługę coraz bardziej złożonych funkcji i menu. Wyznaczające trendy innowacje techniczne obejmują aktywny asystent noktowizyjny, a także udoskonalony system kontroli odległości DISTRONIC PLUS i Brake Assist Plus, który w 2006 roku zostanie rozszerzony na hamulec PRE-SAFE® z autonomicznym częściowym hamowaniem. Inne systemy wspomagające, takie jak Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist i Speed Limit Assist, również odciążają kierowcę i przybliżają Mercedes-Benz Klasy S o krok do wizji bezpiecznej i bezwypadkowej jazdy.
Zmodernizowana generacja serii 221 pojawi się w 2009 roku. S 400 HYBRID to pierwszy samochód klasy luksusowej z napędem hybrydowym i pierwszy seryjny samochód osobowy z akumulatorem litowo-jonowym. Doskonałym przykładem wydajności są wersje S 350 BlueTEC wprowadzone w 2010 roku jako wariant wysokoprężny, a także S 350 i S 500 BlueEFFICIENCY z ekonomicznymi i mocnymi silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem. W modelu S 250 CDI Mercedes-Benz po raz pierwszy wprowadził do Klasy S wysoce wydajny czterocylindrowy silnik na początku 2011 roku. Jego silnik wysokoprężny umożliwia wartości zużycia paliwa na poziomie małego samochodu, przy odpowiednich osiągach i komforcie jazdy. Również ta generacja Klasy S odniosła duży sukces: do maja 2013 r. Z linii montażowej w zakładzie w Sindelfingen zjechało łącznie prawie 550 000 sedanów z serii 221.
Mercedes-Benz Klasa S W140
W przyszłość z Klasą S: seria 222 (2013-2020)
Począwszy od 2013 roku, Mercedes-Benz został liderem w rozwoju klasy luksusowej i najwyższej, rozwijanej przez wiele pokoleń, w przyszłość dzięki Klasie S serii 222. Wyznacza standardy techniczne, między innymi jako pierwszy samochód na świecie, który całkowicie rezygnuje z żarówek i oferuje jedynie oświetlenie LED zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Szczególną sprawność zapewniają nowoczesne napędy, także te z technologią hybrydową.
Priorytety rozwojowe serii 222 to „Intelligent Drive”, „Efficient Technology” i „Essence of Luxury”. Klasa S staje się nowoczesną gwiazdą przewodnią w rozwoju motoryzacji, w szczególności dzięki systemowi Intelligent Drive. Marka Stuttgart łączy pod tą nazwą wszystkie połączone w sieć systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Intelligent Drive sprawia, że jazda jest jeszcze bezpieczniejsza i wygodniejsza niż dotychczas. Obejmuje to również systemy wspomagające, które mogą odciążyć kierowcę i umożliwić półautonomiczną jazdę. Pojazd badawczy S 500 INTELLIGENT DRIVE już w sierpniu 2013 r. Pokazywał na historycznej trasie Bertha-Benz z Mannheim do Pforzheim, jak mogłaby wyglądać przyszłość autonomicznej jazdy dzięki takim technologiom sieciowym: Jego systemy radzą sobie z bardzo złożonymi wymogami autonomicznej jazdy po drogach wiejskich i w ruchu miejskim. W 2014 roku do sedanów Klasy S dołączy coupé, a w 2015 roku kabriolet. Klasa S Mercedes-Maybach miała swoją premierę w 2014 roku, a Mercedes-Maybach S 600 Pullman zostanie zaprezentowany w 2015 roku.
Kolejnym dużym krokiem w kierunku jazdy autonomicznej jest kolejny etap rozwoju Intelligent Drive w odnowionej wersji serii 222, która zostanie zaprezentowana latem 2017 roku: Active Distance Assist DISTRONIC i Active Steering Assist wspomagają kierowcę w utrzymaniu dystansu i sterowaniu. teraz jeszcze wygodniejszy. Klasa S automatycznie dostosowuje prędkość, na przykład na zakrętach, na skrzyżowaniach lub rondach. Jest to możliwe dzięki dalszemu ulepszeniu systemów kamer i radarów monitorujących otoczenie, a po raz pierwszy mapy i dane nawigacyjne są również uwzględniane w obliczeniach zachowania podczas jazdy. Kierowca jest przez cały czas informowany na ekranie zestawu wskaźników i na wyświetlaczu przeziernym, które funkcje wspomagania są aktualnie aktywne. Innowacyjny inteligentny system napędowy Mercedes-Benz ma budowę modułową. Standardowe wyposażenie Klasy S serii 222 od roku modelowego 2017 obejmuje Active Brake Assist, Crosswind Assist, ATTENTION ASSIST, Traffic Sign Assist i system ochrony pasażerów PRE-SAFE.® i nowy dźwięk PRE-SAFE ® .
Mercedes-Maybach Klasa S X222
Od 2020 roku nowa Klasa S W223 wyznacza nowe standardy:
Innowacje i fakty: Klasa S Mercedes-Benz i poprzednia seria
Klasa S Mercedes-Benz i jej poprzednie modele zawsze były synonimem innowacyjnej technologii motoryzacyjnej. Wielokrotnie wprowadzają na rynek innowacje, które następnie znajdują szerokie zastosowanie i znacząco kształtują cały rozwój pojazdu. W tym przeglądzie przedstawiono cechy szczególne poszczególnych serii.
Mercedes-Simplex 60 KM (1903 do 1905)
- Nowoczesny, wysokowydajny silnik: czterocylindrowy o dużej pojemności z wiszącymi zaworami dolotowymi
- Bardzo wydajna chłodnica o strukturze plastra miodu
- Długi rozstaw osi i nisko położony środek ciężkości
Mercedes-Benz Nürburg (W 08, 1928 do 1933)
- Pierwszy seryjny samochód Mercedes-Benz z silnikiem ośmiocylindrowym
- Luksusowy i przestronny korpus Pullman
- Przekładnia nadbiegowa jako wyposażenie specjalne (od 1931 r. W związku ze zwiększoną wypornością)
Mercedes-Benz 320 (W 142, 1937 do 1942)
- Cichy sześciocylindrowy silnik
- W pełni zsynchronizowana czterobiegowa manualna skrzynia biegów, od 1939 z przekładnią dalekiego zasięgu
- Bardzo duży wybór nadwozi: limuzyna, limuzyna Pullman (od 1939 z kufrem zewnętrznym), opływowa limuzyna, różne wersje kabrioletu
Mercedes-Benz 220 (W 187, 1951 do 1954)
- Nowoczesny sześciocylindrowy silnik z górnym wałkiem rozrządu
- Nagrzewnica jako opcja
- Liczba wyprodukowanych jednostek (limuzyny): 16066
Mercedes-Benz 219/220/220 S / 220 SE (W 105 / W 180 / W 128, 1954 do 1959)
- Korpus samonośny
- Większy komfort w pomieszczeniu dzięki nowoczesnemu kształtowi pontonu
- Przednie zawieszenie ramy pomocniczej
- Oś wahadłowa z jednym przegubem i niskim punktem obrotu
- Bębny hamulcowe z „chłodzeniem turbo”
- Nagrzewnica w standardzie, oddzielnie regulowana dla kierowcy i pasażera z przodu
- Sprzęgło hydrauliczno-automatyczne „Hydrak” jako wyposażenie specjalne (od 1957 r.)
- Wtrysk benzyny do kolektora dolotowego sterowany mechanicznie (220 SE, od 1958)
- Liczba wyprodukowanych jednostek (limuzyny): 111021
- Najpopularniejszy model: 220 S (55268 pojazdów)
Mercedes-Benz 220 do 300 SE / 300 SE długi (W 111 / W 112, 1959 do 1965)
- Bezpieczna kabina pasażerska ze strefami zgniotu (z przodu iz tyłu)
- Wyściełana kierownica i „rozbrojone wnętrze”
- Zamki drzwiowe klinowo-czopowe z dwoma nacięciami zabezpieczającymi
- Hamulce tarczowe (300 SE, od 1961)
- Dwuobwodowy układ hamulcowy (od 1963 r.)
- Czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów w wyposażeniu standardowym (300 SE) lub opcjonalnym (od 1961)
- Zawieszenie pneumatyczne (300 SE, od 1961)
- Dostępna wersja długa (300 SE, od 1963)
- Centralny zamek jako opcja (długość 300 SE)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy (sedanów): 344417
- Najczęściej zbudowany model: 220 S (161119 pojazdów)
Mercedes-Benz 250 S do 300 SEL 6,3 (W 108 / W 109, 1965 do 1972)
- Bezpieczeństwo kierownicy (od 1967)
- Hydropneumatyczna sprężyna wyważająca na tylnej osi
- Zawieszenie pneumatyczne (300 SEL, 300 SEL 6,3, 300 SEL 3,5)
- Najwyższy model 300 SEL 6,3 z silnikiem V8 o mocy 184 kW (250 KM) i osiągami na poziomie samochodu sportowego (od 1968)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 383341
- Najczęściej zbudowany model: 280 S (93666 pojazdów)
Mercedes-Benz S-Class seria 116 (1972 do 1980)
- Po raz pierwszy oficjalnie nazwany „Klasą S”
- Integralna koncepcja bezpieczeństwa
- Bezpieczna kierownica czteroramienna
- Zbiornik zabezpieczony przed kolizją nad tylną osią
- Klamki do drzwi antywłamaniowych
- reflektory i kierunkowskazy o dużej powierzchni
- tylne światła o niskim zanieczyszczeniu
- boczne szyby o niskiej emisji zanieczyszczeń
- Układ przeciwblokujący ABS jako wyposażenie specjalne (od 1978)
- Tempomat jako wyposażenie specjalne (od 1975 r.)
- Przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
- Oś sprzęgła z kompensacją momentu rozruchowego (450 SE, 450 SEL, 450 SEL 6,9)
- Automatyczna skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego jako wyposażenie specjalne (standard w 450 SE, 450 SEL, 450 SEL 6,9)
- Zawieszenie hydropneumatyczne z kontrolą poziomu (450 SEL 6,9, od 1975)
- Pierwszy luksusowy sedan z silnikiem Diesla, pierwszy samochód produkcyjny z silnikiem turbodiesel (300 SD, od 1978)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 473035
- Najpopularniejszy model: 280 SE (150 593 pojazdów)
Mercedes-Benz S-Class 126 serii (1979 do 1991)
- Konstrukcja nadwozia z karetką wideł jest pierwszym na świecie seryjnym pojazdem spełniającym kryterium asymetrycznego zderzenia czołowego (zderzenie z przesunięciem)
- Niski współczynnik oporu powietrza c W = 0,36
- Nowe silniki V8 z blokiem z lekkiego stopu
- Katalizator regulowany jako wyposażenie specjalne (od 1985), od 1986 standardowe wyposażenie
- Elektrycznie regulowana kolumna kierownicy jako wyposażenie specjalne (od 1985)
- Poduszka powietrzna kierowcy i napinacz pasa pasażera jako wyposażenie specjalne (od 1981 r.)
- Poduszka powietrzna pasażera jako wyposażenie specjalne (od 1988)
- Automatyczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jako opcja dla modeli sześciocylindrowych (od 1985 r.)
- Kontrola trakcji ASR jako wyposażenie specjalne w modelach V8 (od 1985)
- Najbardziej udany dotychczas sedan Mercedes-Benz w klasie luksusowej i luksusowej
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy (sedany): 818,036
- Najczęściej zbudowany model: 280 SE (133955 pojazdów)
Mercedes-Benz S-Class 140 seria (1991 do 1998)
- Niski współczynnik oporu powietrza c W = 0,31
- Konsekwentnie recyklingu zaprojektowany
- Całkowity brak węglowodorów fluorowo-chlorowych (CFC)
- Silniki benzynowe z technologią czterozaworową i regulowanymi wałkami rozrządu zaworów dolotowych
- Pierwszy samochód osobowy Mercedes-Benz z dwunastocylindrowym silnikiem , dotychczas najmocniejszy silnik w samochodach osobowych marki (600 SE, 600 SEL)
- Luksusowy diesel 300 SD po raz pierwszy dostępny na światowych rynkach
- Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów ze sterowaniem elektronicznym (standardowe wyposażenie modeli V8 i V12 od 1995)
- Sterowanie parametryczne z momentem skrętu zależnym od prędkości
- Podwójne szyby izolacyjne w bocznych oknach dla maksymalnego komfortu akustycznego
- Automatyczna klimatyzacja z filtrem z węglem aktywnym i czujnikami wrażliwymi na CO / NOX w wyposażeniu standardowym (S 600, poza tym wyposażenie specjalne)
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Opcjonalnie siłownik zamykania drzwi i pokrywy bagażnika
- Reflektory z odblaskami o swobodnym kształcie
- Połączenie elektroniki za pośrednictwem magistrali CAN
- System pasów z automatyczną regulacją wysokości
- Boczne torby kierowcy i pasażera z przodu (od 1996)
- Adaptacyjny system tłumienia ADS jako opcja
- Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP® jako wyposażenie standardowe (S 600, od 1995) lub wyposażenie specjalne (S 420, S 500, od 1995)
- Asystent hamowania BAS (od 1996)
- Elektroniczny system parkowania PARKTRONIC w wyposażeniu standardowym (S 600, od 1995) lub wyposażeniu specjalnym (od 1995)
- System nawigacji Auto-Pilot-System APS jako wyposażenie specjalne (od 1995 r.)
- System sterowania głosem LINGUATRONIC jako wyposażenie specjalne (od 1996)
- System wzywania pomocy TELE-AID jako wyposażenie specjalne (od 1997)
- Reflektory ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu świateł jako wyposażenie specjalne (od 1996 r.)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy (sedany): 406717
- Najpopularniejszy model: 300 SE / S 320 (98095 pojazdów)
Mercedes-Benz klasy S serii 220 (1998 do 2005)
- Lekki korpus z mieszanką materiałów zmniejszających wagę (stal o wysokiej wytrzymałości, lekki metal, plastik)
- Crash boxy wykonane z aluminium w konstrukcji przedniej i tylnej
- Współczynnik oporu c W = 0,27
- Automatyczne odłączanie butli jako wyposażenie standardowe (S 600) lub wyposażenie specjalne (S 500)
- 7-biegowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC ze sterowaniem elektronicznym (S 430, S 500, od 2004)
- Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z elektronicznie sterowanym adaptacyjnym systemem tłumienia ADS
- Aktywne sterowanie podwoziem Active Body Control ABC jako wyposażenie specjalne (wyposażenie standardowe w S 600)
- Dodatkowe kierunkowskazy wbudowane w lusterka zewnętrzne
- Automatyczny włącznik świateł drogowych
- System sterowania i wyświetlania COMAND z opcjonalnym systemem dynamicznej nawigacji
- Torby z okienkiem
- Boczne torby z tyłu
- Poduszka powietrzna pasażera z dwustopniowym generatorem gazu
- Napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły napięcia pasów z tyłu
- Szyby boczne ze szkła laminowanego
- Wielostrefowa klimatyzacja automatyczna z regulacją zależną od położenia słońca
- Komfortowe fotele z wentylacją i oparciem dynamicznym wielokonturowym jako opcja
- Adaptacyjny tempomat DISTRONIC jako opcja
- Bezkluczykowy dostęp do systemu KEYLESS GO i system autoryzacji jazdy jako opcja
- Reflektory bi-ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu świateł jako wyposażenie specjalne (od 2002 r. Standardowe wyposażenie S 600)
- Prewencyjny system ochrony pasażerów PRE-SAFE ® (od 2002)
- Pierwszy model AMG Klasy S w oficjalnej gamie modeli (S 55 AMG, 265 kW / 360 PS, od 1999; od 2002 z doładowaniem, 368 kW / 500 PS i 700 Nm momentu obrotowego)
- S 65 AMG o mocy 450 kW (612 KM) i momencie obrotowym 1000 niutonometrów (od 2003 r.)
- Silnik wysokoprężny V8 z lekkim metalowym blokiem (S 400 CDI, od 2000)
- Napęd na wszystkie koła 4MATIC jako wyposażenie specjalne (S 350, S 430, S 500, od 2002)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 484.697
- Najczęściej zbudowany model: S 500 long (108823 pojazdów)
Mercedes-Benz S-Class z serii 221 (2005 do 2013)
- Współczynnik oporu c W = 0,26
- Pierwszy samochód z certyfikatem środowiskowym
- Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC ze sterowaniem elektronicznym i dźwignią zmiany biegów DIRECT SELECT na kierownicy
- Aktywna kontrola zawieszenia Active Body Control ABC ze stabilizacją bocznego wiatru jako wyposażenie specjalne (wyposażenie standardowe w S 600)
- ADAPTIVE BRAKE układ hamulcowy
- adaptacyjne światło hamowania
- Brake Assist Plus jako opcja
- Dalszy rozwój adaptacyjnego tempomatu DISTRONIC PLUS (z hamowaniem do zatrzymania) jako opcja
- Hamulec PRE-SAFE ® z autonomicznym częściowym hamowaniem (od 2006) lub autonomicznym pełnym hamowaniem (od 2009) jako opcja
- Udoskonalony system COMAND ze sterownikiem w tunelu środkowym
- Wyświetlacz SPLITVIEW jako opcja (od 2009)
- Asystent parkowania jako opcja
- Panoramiczny dach przesuwno-podnoszony jako opcja
- Opcjonalnie aktywny asystent noktowizyjny
- Asystent martwego punktu jako opcja (od 2007, od 2010 jako aktywny asystent martwego punktu)
- Asystent utrzymania pasa ruchu jako opcja (od 2009, od 2010 jako aktywny asystent utrzymania pasa ruchu)
- Adaptacyjny asystent świateł drogowych jako opcja (od 2009)
- Asystent ograniczenia prędkości jako opcja (od 2009 r.)
- Pierwszy pojazd luksusowej klasy z napędem hybrydowym i akumulatorem litowo-jonowym ( S 400 HYBRID , od 2009)
- Pierwsza Klasa S z czterocylindrowym silnikiem (S 250 CDI, od 2010 r.)
- Nowe reflektory ksenonowe o 20 procent wyższej temperaturze barwowej (5000 kelwinów) zapewniające barwę światła zbliżoną do światła dziennego (2010)
- Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 547.698
- Najpopularniejszy model: S 500 long (96 032 pojazdy).
Mercedes-Benz S-Class seria 222 (2013-2020)
- „Intelligent Drive” z nowymi systemami wspomagania i znacznie rozbudowanymi funkcjami:
- DISTRONIC PLUS z asystentem kierowania i pilotem Stop & Go odciąża naprowadzanie na pas ruchu i pozwala opanować półautonomiczną jazdę w korkach.
- Wspomaganie hamowania BAS PLUS z asystentem skrzyżowania pomaga uniknąć kolizji z tyłu oraz kolizji z ruchem poprzecznym. Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu może zapobiec niezamierzonemu przekroczeniu linii przerywanej.
- Dane z kamery stereo i systemu radarowego pomagają w identyfikacji zajętych sąsiednich pasów.
- Adaptacyjny asystent świateł drogowych Plus włącza nieoślepiające, stałe światła drogowe, maskując inne pojazdy w światłach drogowych.
- Ulepszony asystent noktowizyjny Plus z kamerą termowizyjną może automatycznie przełączać się z wyświetlacza prędkościomierza na doskonały obraz noktowizyjny z oznaczeniem źródeł niebezpieczeństwa i błyskiem rozpoznanych pieszych z funkcją reflektora, jeśli istnieje zagrożenie ze strony pieszych lub zwierząt w nieoświetlonym otoczeniu.
- ATTENTION ASSIST może ostrzegać przed nieuwagą i sennością w rozszerzonym zakresie prędkości.
- Od 2017 roku systemy wspomagające kierowcę, takie jak Active Distance Assist DISTRONIC i Active Steering Assist, będą wspomagać kierowcę w utrzymywaniu odległości i jeszcze wygodniejszym kierowaniu. Prędkość jest automatycznie dostosowywana na zakrętach lub na skrzyżowaniach. Zmodernizowana Klasa S Mercedes-Benz robi kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej.
- Pojazd badawczy S 500 INTELLIGENT DRIVE oparty na serii 222 z technologią zbliżoną do serii autonomicznie przejedzie jesienią 2013 r. Historyczną trasą Bertha-Benz z Mannheim do Pforzheim. Klasa S, znana wewnętrznie jako „Bertha”, jest częścią kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic od 2016 roku.
- Rozszerzony PRE-SAFE ® z nowymi funkcjami ( hamulec PRE-SAFE ® z wykrywaniem pieszych, PRE-SAFE ® PLUS i PRE-SAFE ® IMPULS) może pomóc uniknąć wypadków w ruchu miejskim, rozładować niebezpieczne sytuacje z ruchu za Tobą i rozszerzyć funkcję ochronną pasa bezpieczeństwa . Od 2017 roku nowy PRE-SAFE ® Sound będzie standardem w odnowionej Klasie S.
- Rozszerzony system bezpieczeństwa dla pasażerów z tyłu z przedłużeniem zapięcia pasów bezpieczeństwa, torbą na pas (obie na życzenie w pakiecie „PRE-SAFE ® tylne”) i poduszką (w opcjonalnym fotelu executive).
- Aluminiowe nadwozie hybrydowe trzeciej generacji jest o 50 procent lżejsze (sztywność skrętna w stosunku do masy i rozmiaru pojazdu) niż w poprzedniej serii.
- Pierwszy samochód na świecie całkowicie bez żarówek , ale z prawie 500 diodami elektroluminescencyjnymi (LED) we wnętrzu i na zewnątrz. Wielopoziomowa funkcjonalność sterowania światłami hamowania to światowa premiera. Od 2017 roku reflektory MULTIBEAM LED umożliwią niezwykle szybkie i precyzyjne dostosowanie świateł drogowych do aktualnej sytuacji na drodze. Światła drogowe ULTRA RANGE generują maksymalne prawnie dopuszczalne natężenie światła.
- Klasa S to pierwszy samochód na świecie, który jest w stanie wykryć wstrząsy z wyprzedzeniem za pomocą funkcji ROAD SURFACE SCAN . MAGIC BODY CONTROL odpowiednio dostosowuje podwozie (na życzenie dla modeli ośmiocylindrowych). Ciągle działający adaptacyjny system tłumienia ADS PLUS oraz ulepszone, w pełni nośne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC stanowią wyposażenie standardowe.
- Po raz pierwszy w historii Klasy S sedan z długim rozstawem osi znajduje się w centrum rozwoju. Z tego wywodzi się wersja z krótkim rozstawem osi. Odpowiednio wiele innowacji zapewnia komfort i bezpieczeństwo pasażerów z tyłu.
- Koncepcja wyświetlacza i obsługi, w tym dwa kolorowe wyświetlacze TFT o wysokiej rozdzielczości ze współczynnikiem formatu 8: 3, klawiaturą dotykową telefonu i sterowanie głosowe LINGUATRONIC z systemem Speech Dialog. Od 2017 roku wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości zostaną połączone w panoramiczny kokpit pod wspólną szybą. Kierownica posiada dotykowe przyciski sterujące.
- Klimatyzacja z pakietem AIR – BALANCE na zamówienie: zapach (nowość na świecie), jonizacja i jeszcze mocniejsza filtracja. Automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC z tyłu oferuje dwie dodatkowe strefy w celu zwiększenia komfortu. Elektryczne ogrzewanie podłokietników jest nowością w pakiecie ciepło-komfort.
- Systemy takie jak funkcja masażu ENERGIZING oparta na zasadzie gorących kamieni ( nowość na świecie) oraz aktywna wentylacja fotela z nawrotnymi wentylatorami zwiększają komfort siedzenia. Do wyboru jest pięć różnych wariantów siedzeń z tyłu. Od września 2017 r. Sterowanie komfortem ENERGIZING połączy różne systemy w pojeździe w celu indywidualnej konfiguracji wellness.
- Nowa generacja multimediów z intuicyjną obsługą i specjalnym doświadczeniem funkcji poprzez wizualizację i animacje, a także indywidualną rozrywkę z tyłu. Na zamówienie systemy audio opracowane we współpracy z firmą Burmester. Od 2017 r. Rozszerzone opcje przesyłania wiadomości dla pasażerów z przodu iz tyłu.
- S 500 Plug-In HYBRID ( moc systemowa 325 kW ) to pierwsza seryjnie produkowana hybryda plug-in Mercedes-Benz w 2014 roku . Potrafi przejechać do 33 kilometrów lokalnie bezemisyjnie. W 2017 roku S 560 e (średnie średnie zużycie paliwa: 2,6-2,5 l / 100 km, średnia ważona emisja CO₂: 59-57 g / km, ważone zużycie energii: 20,3-20,0 kWh / 100 km ) z silnikiem elektrycznym opracowanym specjalnie dla przekładni hybrydowej plug-in 9G – TRONIC we współpracy z firmą Bosch.
- Od 2014 roku limuzyna Mercedes-Maybach Klasy S z szoferem będzie topowym modelem serii 222 z rozstawem osi powiększonym o 200 milimetrów (3365 milimetrów).
Mercedes S 600 Pullman Maybach z 4,418 milimetra rozstaw osi zostanie zaprezentowany na Geneva Motor Show 2015.
- Premiera nowych, wysokowydajnych silników w 2017 roku w odnowionej Klasie S: rzędowe sześciocylindrowe silniki wysokoprężne i benzynowe oraz bi-turbo V8 z dezaktywacją cylindrów. Jednocześnie światowa premiera wyznaczających trendy technologii, takich jak zintegrowany rozrusznik o napięciu 48 V i pomocnicza sprężarka elektryczna.
- Rocznica produkcji: w listopadzie 2019 roku 500-tysięczna Klasa S z serii 222 zjeżdża z linii montażowej w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen.
- Zwycięstwo w kategorii „Najlepsze samochody”: Mercedes-Benz Klasy S serii 222 w ostatnim roku produkcji w klasie luksusowej zdobył przez czytelników „Najlepsze samochody 2020” magazynu specjalistycznego „auto motor und sport”.
Film jesmb w serwisie YouTube poświęcony innowacjom zapewniającym komfort Klasy S jest dostępny tutaj.
Źródło: jesmb.de