Loader

EQS przechodzi audyt środowiskowy

Ocena cyklu życia (LCA) przeprowadzana przez Mercedes-Benz analizuje wszystkie aspekty środowiskowe związane z modelem pojazdu, począwszy od produkcji surowców i produkcji pojazdu, poprzez jazdę, a następnie recykling po zakończeniu eksploatacji pojazdu. . Niezależni asesorzy sprawdzają tę obszerną dokumentację. Jako pierwszy model oparty na architekturze elektrycznej dla dużych samochodów, EQS 450+ (łączne zużycie energii elektrycznej WLTP: 19,8-15,7 kWh/100 km; emisje CO2: 0 g/km)[1] przeszedł obecnie audyt walidacyjny. „Kontrola środowiskowa 360°” dostarcza szczegółowych informacji na temat zużycia, emisji i oceny cyklu życia, a także wykorzystania surowców odnawialnych i możliwych do recyklingu. 

Ważnymi czynnikami oceny cyklu życia samochodu elektrycznego są produkcja akumulatora wysokonapięciowego oraz zewnętrzne procesy ładowania podczas eksploatacji pojazdu. Tutaj Mercedes-Benz w swoich obliczeniach modelowych przyjmuje dwa różne wymagania: w scenariuszu „miksu energetycznego UE” europejski miks energetyczny jest brany pod uwagę przy ładowaniu akumulatora wysokonapięciowego; natomiast w scenariuszu „regeneracyjnym” energia wytworzona ze źródeł odnawialnych jest wykorzystywana do produkcji ogniw akumulatora oraz do procesów ładowania w fazie użytkowania pojazdu. Oba scenariusze opierają się na przebiegu 300 000 km dla EQS.

Interesujące fakty i liczby: zrównoważony rozwój EQS w skrócie

Katody ogniw akumulatorowych EQS zawierają dziesięć procent kobaltu.

Komponenty EQS wykonane proporcjonalnie z materiałów oszczędzających zasoby (surowców z recyklingu i surowców odnawialnych) ważą 80 kilogramów.

Z wartością Cd[2] już od 0,20, EQS jest obecnie najbardziej aerodynamicznym samochodem produkcyjnym na świecie. W porównaniu z aerodynamicznie dobrym samochodem elektrycznym (Cd 0,23), zapewnia to przewagę zasięgu od czterech (cykl WLTP) do pięciu procent (pomiar Mercedesa na długich dystansach).

Dach Fabryki 56, zakładu produkcyjnego EQS, jest wyposażony w 12 000 modułów fotowoltaicznych. Mają one maksymalną moc około 5000 kWp, dzięki czemu mogą pokryć średnio około 30 procent zapotrzebowania energetycznego fabryki w skali roku. Podsumowując, zapotrzebowanie na energię w Fabryce 56 jest o 25 procent niższe niż w innych budynkach montażowych Mercedes-Benz.

Około 40 procent powierzchni dachu Fabryki 56 jest zazielone, a w głównym budynku po raz pierwszy użyto betonu z recyklingu.

W 2022 roku w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach będzie produkowanych łącznie osiem serii pojazdów elektrycznych Mercedes-EQ.

W wykładzinach podłogowych zastosowano nową przędzę z regenerowanego nylonu. Jedna tona tej przędzy (marka ECONYL) pozwala zaoszczędzić ponad 6,5 tony CO2 w porównaniu z materiałem pierwotnym.

Po użyciu w samochodzie możliwe jest drugie życie akumulatorów: na przykład w systemie magazynowania energii Mercedes-Benz Energy. Wraz ze swoimi partnerami firma wprowadziła już do niemieckiej sieci trzy systemy magazynowania na dużą skalę o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. W październiku 2016 r. w Lünen w Westfalii do sieci podłączono pierwszy system magazynowania akumulatorów o drugiej żywotności.

Większość dostawców, którzy odpowiadają za około 90 procent rocznych zakupów, chce w przyszłości dostarczać wyłącznie części produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Swoją wolę zadeklarowali w „Liście Ambicji”. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy zakładów Mercedes-Benz będą przepuszczane tylko materiały produkcyjne, które zostały wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości.

Mercedes-Benz rozpoczął tworzenie przejrzystości w złożonych łańcuchach dostaw kobaltu do ogniw akumulatorowych już w 2018 roku. W tym celu zidentyfikowano ponad 183 placówki i przeprowadzono ponad 60 audytów zgodnie z wytycznymi OECD (Organization for Economic Co- eksploatacji i rozwoju).

Produkcja wysoce złożonych akumulatorów litowo-jonowych w zakładzie Hedelfingen, będącym częścią zakładu Mercedes-Benz w Stuttgarcie-Untertürkheim, będzie neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 roku. W ramach partnerstwa strategicznego, Mercedes-Benz zgodził się również na zakup akumulatorów ogniwa produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2, począwszy od EQS.

Od 2005 r. Mercedes-Benz publikuje „Kontrole środowiskowe 360°” będące wynikiem systematycznego uwzględniania aspektów środowiskowych podczas opracowywania produktów zgodnie z normą ISO/TR 14062.

[1] Zużycie energii elektrycznej WLTP zostało określone na podstawie Rozporządzenia (UE) nr 2017/1151.
[2] Cd rysunek 0,20: EQS 450+ z 19-calową kombinacją obręczy i opon oraz zewnętrzną linią AMG w programie jazdy SPORT.

 

Źródło:  daimler media

Tagi:
Top

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij