Ocena cyklu życia (LCA) przeprowadzana przez Mercedes-Benz analizuje wszystkie aspekty środowiskowe związane z modelem pojazdu, począwszy od produkcji surowców i produkcji pojazdu, poprzez jazdę, a następnie recykling po zakończeniu eksploatacji pojazdu. . Niezależni asesorzy sprawdzają tę obszerną dokumentację. Jako pierwszy model oparty na architekturze elektrycznej dla dużych samochodów, EQS 450+ (łączne zużycie energii elektrycznej WLTP: 19,8-15,7 kWh/100 km; emisje CO2: 0 g/km)[1] przeszedł obecnie audyt walidacyjny. „Kontrola środowiskowa 360°” dostarcza szczegółowych informacji na temat zużycia, emisji i oceny cyklu życia, a także wykorzystania surowców odnawialnych i możliwych do recyklingu.
Ważnymi czynnikami oceny cyklu życia samochodu elektrycznego są produkcja akumulatora wysokonapięciowego oraz zewnętrzne procesy ładowania podczas eksploatacji pojazdu. Tutaj Mercedes-Benz w swoich obliczeniach modelowych przyjmuje dwa różne wymagania: w scenariuszu „miksu energetycznego UE” europejski miks energetyczny jest brany pod uwagę przy ładowaniu akumulatora wysokonapięciowego; natomiast w scenariuszu „regeneracyjnym” energia wytworzona ze źródeł odnawialnych jest wykorzystywana do produkcji ogniw akumulatora oraz do procesów ładowania w fazie użytkowania pojazdu. Oba scenariusze opierają się na przebiegu 300 000 km dla EQS.
Interesujące fakty i liczby: zrównoważony rozwój EQS w skrócie
Katody ogniw akumulatorowych EQS zawierają dziesięć procent kobaltu.
Komponenty EQS wykonane proporcjonalnie z materiałów oszczędzających zasoby (surowców z recyklingu i surowców odnawialnych) ważą 80 kilogramów.
Z wartością Cd[2] już od 0,20, EQS jest obecnie najbardziej aerodynamicznym samochodem produkcyjnym na świecie. W porównaniu z aerodynamicznie dobrym samochodem elektrycznym (Cd 0,23), zapewnia to przewagę zasięgu od czterech (cykl WLTP) do pięciu procent (pomiar Mercedesa na długich dystansach).
Dach Fabryki 56, zakładu produkcyjnego EQS, jest wyposażony w 12 000 modułów fotowoltaicznych. Mają one maksymalną moc około 5000 kWp, dzięki czemu mogą pokryć średnio około 30 procent zapotrzebowania energetycznego fabryki w skali roku. Podsumowując, zapotrzebowanie na energię w Fabryce 56 jest o 25 procent niższe niż w innych budynkach montażowych Mercedes-Benz.
Około 40 procent powierzchni dachu Fabryki 56 jest zazielone, a w głównym budynku po raz pierwszy użyto betonu z recyklingu.
W 2022 roku w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach będzie produkowanych łącznie osiem serii pojazdów elektrycznych Mercedes-EQ.
W wykładzinach podłogowych zastosowano nową przędzę z regenerowanego nylonu. Jedna tona tej przędzy (marka ECONYL) pozwala zaoszczędzić ponad 6,5 tony CO2 w porównaniu z materiałem pierwotnym.
Po użyciu w samochodzie możliwe jest drugie życie akumulatorów: na przykład w systemie magazynowania energii Mercedes-Benz Energy. Wraz ze swoimi partnerami firma wprowadziła już do niemieckiej sieci trzy systemy magazynowania na dużą skalę o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. W październiku 2016 r. w Lünen w Westfalii do sieci podłączono pierwszy system magazynowania akumulatorów o drugiej żywotności.
Większość dostawców, którzy odpowiadają za około 90 procent rocznych zakupów, chce w przyszłości dostarczać wyłącznie części produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Swoją wolę zadeklarowali w „Liście Ambicji”. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy zakładów Mercedes-Benz będą przepuszczane tylko materiały produkcyjne, które zostały wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości.
Mercedes-Benz rozpoczął tworzenie przejrzystości w złożonych łańcuchach dostaw kobaltu do ogniw akumulatorowych już w 2018 roku. W tym celu zidentyfikowano ponad 183 placówki i przeprowadzono ponad 60 audytów zgodnie z wytycznymi OECD (Organization for Economic Co- eksploatacji i rozwoju).
Produkcja wysoce złożonych akumulatorów litowo-jonowych w zakładzie Hedelfingen, będącym częścią zakładu Mercedes-Benz w Stuttgarcie-Untertürkheim, będzie neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 roku. W ramach partnerstwa strategicznego, Mercedes-Benz zgodził się również na zakup akumulatorów ogniwa produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2, począwszy od EQS.
Od 2005 r. Mercedes-Benz publikuje „Kontrole środowiskowe 360°” będące wynikiem systematycznego uwzględniania aspektów środowiskowych podczas opracowywania produktów zgodnie z normą ISO/TR 14062.
[1] Zużycie energii elektrycznej WLTP zostało określone na podstawie Rozporządzenia (UE) nr 2017/1151.
[2] Cd rysunek 0,20: EQS 450+ z 19-calową kombinacją obręczy i opon oraz zewnętrzną linią AMG w programie jazdy SPORT.
Źródło: daimler media