Loader

Historia pierwszego SUV-a Mercedesa

Debiut AAVision w styczniu 1996 r.: 25 lat temu zaczęła się historia sukcesu SUV-ów Mercedes-Benz

W styczniu 1996 r., podczas salonu samochodowego NAIAS w Detroit, Mercedes-Benz zaprezentował koncepcyjny model AAVision – i zapoczątkował nowy rozdział swojej udanej, strategicznej ofensywy produktowej. Prototyp wskazywał kierunek, który później obrała seryjna Klasa M (typoszereg W 163). Jej premiera w maju 1997 r. stanowiła udane wejście marki do segmentu SUV-ów. Od jesieni 2015 r. rodzina popularnych modeli tej klasy nosi nazwę GLE, czym nawiązuje do Klasy E. Od chwili debiutu Klasa M i jej następcy znaleźli łącznie ponad 2 miliony nabywców – co oznacza, że jak dotąd jest to najlepiej sprzedający się SUV w historii Mercedes-Benz.

W chwili debiutu AAVision przed 25 laty Mercedes-Benz był w trakcie strategicznej inicjatywy produktowej: do oferty dołączały nowe serie modelowe, które miały za zadanie poszerzyć ofertę producenta. Należały do nich m.in. Klasa A (W 168, premiera w 1997 r.) oraz kompaktowy roadster SLK (R 170, premiera w 1996 r.). Poszerzona gama pozwoliła stworzyć solidne podstawy dla pomyślnego wejścia Mercedesa w pierwszą dekadę nowego tysiąclecia.

Kamieniem węgielnym, a zarazem obowiązkową pozycją w ofercie terenowych aut z gwiazdą, jest Klasa G produkowana od 1979 r. Jednak na początku lat 90. marka ze Stuttgartu dostrzegła potencjał w innym segmencie pojazdów terenowych: wśród wygodnych, usportowionych samochodów rekreacyjnych, technicznie ściśle powiązanych z autami osobowymi. Kluczowe aspekty tej koncepcji zostały zdefiniowane w 1993 r. Trzy lata później– podczas targów NAIAS w Detroit – zaprezentowano koncepcyjny, zbliżony do seryjnego model AAVision. Jego nazwa stanowiła bezpośrednie odniesienie do segmentu „pojazdów typu all activity” (AAV, z ang. pojazdów uniwersalnych, wszechstronnych), które w Ameryce Północnej były znane jako „SUV-y”. Od lat 90. samochody tego formatu odnoszą sukcesy na całym świecie.

Europejska premiera AAVision nastąpiła 2 miesiące po targach NAIAS, podczas salonu samochodowego w Genewie. Wtedy po raz pierwszy zastosowano oznaczenie „Klasa M” i takiej nazwy użyto, gdy seryjna wersja samochodu dołączyła do rodziny osobowych Mercedesów. W budowę nowego modelu producent włożył ogromny wysiłek. W rezultacie rok po światowej premierze AAVision, w styczniu 1997 r. w Detroit, publiczność miała okazję zobaczyć przedsmak technicznej strony Klasy M. Zaprezentowano tam kluczowe komponenty pojazdu: podwozie, układ napędowy z inteligentnym napędem na wszystkie koła oraz nowo opracowany 3,2-litrowy silnik V6.

Premiera Klasy M

W maju 1997 r. Mercedes-Benz zaprezentował gotową Klasę M z serii W 163. Nowy terenowy SUV łączył w sobie to, co najlepsze w świecie aut osobowych i terenowych: napęd na wszystkie koła, duży prześwit i przestronną kabinę, czyli ważne atrybuty klasycznych pojazdów terenowych. Cechy te uzupełniały doskonały komfort jazdy – nawet przy najwyższych prędkościach, elastyczne w konfiguracji wnętrze oraz harmonijny design.

To wyrafinowane podwozie Klasy M w szczególności odpowiadało za nowy poziom komfortu jazdy. W przeciwieństwie do wielu rywali samochód miał niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu. Również stały napęd na wszystkie koła różnił się od konwencjonalnych systemów: w Klasie M zrezygnowano z konwencjonalnych blokad mechanizmu różnicowego. Zamiast tego zastosowano udoskonaloną wersję elektronicznego systemu kontroli trakcji ETS (Electronic Traction System). Jak to działa? Jeśli koło traci przyczepność na śliskiej nawierzchni, ETS przyhamowuje je aż do osiągnięcia określonej zalecanej różnicy prędkości. Zwiększa to moment napędowy kierowany do kół, które nadal dysponują odpowiednią trakcją. Połączenie niezależnego zawieszenia i systemu ETS pozwoliło zoptymalizować bezpieczeństwo oraz stabilność prowadzenia Klasy M zarówno na asfalcie, jak i poza nim.

Modernizacja W163 z malowanymi fartuchami

W163 Klasa M (1997-2001)

Krótko przed premierą Klasy M, M 320 stało się jednak ML 320, ponieważ BMW dostrzegało podobieństwa w nazwie z M3 i M5. Klasa M pojawia się na rynku i ma nieco rustykalne wnętrze. Ze względu na daleko idącą ofensywę produktową w rozwoju pomógł również dział ciężarówek Mercedes-Benz. Niemniej jednak czas dostawy jest niezwykle długi.

Dzięki sportowej i wygodnej Klasie M Mercedes-Benz znajduje się w czołówce globalnej historii sukcesu SUV-a. Popyt na nową serię jest odpowiednio wysoki. W latach 1999-2002, oprócz produkcji w Tuscaloosa, W 163 był więc również budowany w zakładzie Steyr-Daimler-Puch AG w Grazu – w miejscu, w którym zawsze budowano Klasę G.

  • ML 230 
  • ML 320
  • ML 430
  • ML 55 AMG
  • ML 270 CDI

W164, opcjonalnie po raz pierwszy z Airmatic

W164 (2005-2008)

Nowa Klasa M została znacznie ulepszona i została zbudowana wyłącznie w Tuscaloosa w USA. Teraz po raz pierwszy trafia do klientów z zawieszeniem pneumatycznym Airmatic (opcja).

  • ML 280 CDI (OM642)
  • ML 320 CDI (OM642)
  • ML 420 CDI (OM628)
  • ML 350
  • ML 500 (M113 i M273)
  • ML 63 AMG (M156)

Modernizacja W164 (2008-2011)

  • ML 300 CDI
  • ML 350 CDI
  • ML 350 Bluetec
  • ML 450 CDI
  • ML 350
  • ML 500 (M273)
  • ML 63 AMG (M156)

W166 (2011–2015)

  • ML 350 (M276)
  • ML 400 (M276)
  • ML 500 (M278)
  • ML 63 AMG (M157)
  • ML 250 Bluetec (OM651)
  • ML 350 Bluetec (OM642LS)

Zmiana nazwy z Klasy M na GLE

Mercedes zmienia nazwę całego portfolio produktów. 

Wraz z liftingiem W166 Klasa M staje się również GLE

  • GLE 350 (M276)
  • GLE 400 (M276)
  • GLE 43 AMG (M276)
  • GLE 500 (M278)
  • Hybryda plug-in GLE 500e (M276)
  • GLE 63 AMG (M157)
  • GLE 63 S AMG (M157)
  • GLE 250 Bluetec (OM651)
  • GLE 350 Bluetec (OM642LS)

GLE Coupe (C292: 2015-2019)

Wraz z wprowadzeniem GLE pojawiła się również nowa seria. Technicznie rzecz biorąc, ten GLE Coupé jest w 100% oparty na W166, ale jest nazywany C292. Dzieje się tak, ponieważ Daimler chce otrzymywać dotacje od amerykańskiego stanu Alabama. Istnieją tam dotacje, jeśli producent samochodów umieści tam do produkcji dodatkowy model samochodu. Dlatego GLE Coupé musi otrzymać własne oznaczenie serii.

  • GLE 400 (M276)
  • GLE 43 AMG (M276)
  • GLE 500 (M278)
  • GLE 63 AMG (M157)
  • GLE 63 S AMG (M157)
  • GLE 350 Bluetec (OM642 LS)

Obecna seria V / C167 od 2018 roku

Obecny GLE został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu w październiku 2018 roku. Mercedes wyposaża GLE w bardzo złożone elektryczne fotele i zmienia dostawcę. 

Seria obejmuje w sumie 2 benzynowe i 2 wysokoprężne modele hybrydowe plug-in o zasięgu nieco ponad 100 km w SUV-ach i coupe!

  • GLE 300d (OM654)
  • GLE 350d (OM656)
  • GLE 400d (OM656)
  • GLE 450 (M256)
  • GLE 53 AMG (M256)
  • GLE 580 (M176)
  • GLE 63 AMG (M177)
  • GLE 350de (OM654)
  • GLE 350e (M274)

Produkcja w USA

Klasa M świętuje swoją premierę w nowej fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosa w Alabamie (USA). Decyzja o założeniu lokalizacji zapadła w 1993 roku. Jest to pierwszy zakład produkcyjny marki dla nowego samochodu osobowego poza granicami Niemiec i pierwszy zakład produkcyjny w Stanach Zjednoczonych. Budowa zakładu rozpoczęła się w 1995 roku. Produkcja Klasy M – początkowo wyłącznie modelu ML 320 – rozpoczęła się w lutym 1997 roku. Późniejsza gama modeli obejmuje najwyższy model ML 55 AMG o  mocy 255 kW  (347 KM).

Lokalizacja Tuscaloosa jest z czasem stale rozbudowywana. Obecnie fabryka Mercedes-Benz produkuje na rynku światowym SUV-y z serii GLE, GLE Coupé i GLS, a także sedan Klasy C (wycofany wiosną 2020 r.) Na rynek północnoamerykański. Dzięki lokalizacji fabryki Mercedes-Benz Cars w decydujący sposób przyczynił się do rozwoju Alabamy jako lokalizacji dla przemysłu motoryzacyjnego i dostawców. Za pośrednictwem fabryki Mercedes-Benz osiedlili się w państwie dostawcy z branży motoryzacyjnej, inni producenci OEM i inne firmy wspierające. Dzisiaj Mercedes-Benz US International (MBUSI) jest drugim co do wielkości eksporterem samochodów w USA. Od początku produkcji fabryka w Tuscaloosa wyprodukowała ponad 3,2 miliona pojazdów.

 

Źródło: jesmb

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij