Loader

Mercedes komponuje nowe brzmienie EQ

Najcichszy samochód elektryczny na świecie, EQC, to środowisko testowe dla dźwięków jutra

Nawet w porównaniu z innymi samochodami elektrycznymi wnętrze EQC 400 4MATIC jest wyjątkowo ciche. To sprawia, że ​​jest to idealny pojazd demonstracyjny dla technologii jutra: przyszłe generacje modeli Mercedes-Benz EQ, takie jak EQS i EQE, mogą być zmysłowo doświadczane w nowym wymiarze dzięki wybieranym krajobrazom dźwiękowym i intuicyjnie słyszalnym dźwiękom zwrotnym. Oprogramowanie dla tej wizji przyszłości jest tworzone we własnym zakresie.

Żadnego bełkotu V8, żadnego gwoździowania diesla, żadnego siorbania turbo – samochody elektryczne są naturalnie ciche. W przyszłych generacjach modeli Mercedes-Benz EQ, jeśli jest to pożądane, napęd może nadal stać się doświadczeniem wielozmysłowym: eksperci od dźwięku w Mercedes-Benz pracują nad tym, aby zmiana paradygmatu z samochodów spalinowych na samochody elektryczne była słyszalna z holistyczną sceną dźwiękową.

Próbka audio w wersji demonstracyjnej EQC pokazuje, co obecnie opracowują: różne pejzaże dźwiękowe pozwalają na indywidualną konfigurację akustyczną. Światy dźwięków można wybierać i wyłączać na centralnym wyświetlaczu za pomocą menu w MBUX. W przyszłości możliwe są również aktualizacje wykorzystujące technologię bezprzewodową.

Dźwięk silnika  jest odtwarzany przez głośniki systemu dźwiękowego we wnętrzu. Budzi emocje i inspiruje. Jednocześnie odgłos silnika jest interaktywny, czyli reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak położenie pedału gazu, prędkość czy rekuperacja. Wybór programu jazdy ma również wpływ na odgłosy jazdy, na przykład w programie SPORT dźwięki są bardziej dynamiczne. Korzystając z algorytmów inteligentnego projektowania dźwięku, dźwięki są  obliczane na wzmacniaczu systemu dźwięku przestrzennego Burmester ® w czasie rzeczywistym i odtwarzane przez głośniki.

Całościowa koncepcja dźwięku obejmuje również dźwięki, które dają kierowcy informację zwrotną – na przykład, kiedy samochód jest odblokowany, kiedy można go uruchomić lub kiedy się żegna. Dokowaniu wtyczki ładowania towarzyszy również intuicyjnie wyczuwalny dźwięk zwrotny, tym razem poza pojazdem. Na przykład kierowca może również zasygnalizować akustycznie, czy proces ładowania się powiódł i jaki poziom naładowania osiągnął akumulator.

Aby odtworzyć tę informację zwrotną poza pojazdem, Mercedes-Benz wykorzystuje w zderzakach głośniki akustycznego systemu ostrzegania pojazdu (AVAS). System ten jest obowiązkowy dla nowych samochodów elektrycznych, które przeszły badanie typu od 1 lipca 2019 r. („Homologacja”). W Europie AVAS musi działać do prędkości 20 km / h. Podczas wolnej jazdy generuje to hałas z zewnątrz, dzięki czemu przechodnie nie mogą przegapić samochodu elektrycznego.

Algorytmy i dźwięki do projektowania dźwięku są tworzone w firmie Mercedes-Benz. Oprócz fizyków w skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą również projektanci dźwięku, projektanci mediów i inżynierowie mechatronicy. W laboratorium akustycznym, które jest całkowicie osłonięte od zewnętrznego hałasu i wibracji, majstrują przy emocjonalnym brzmieniu przyszłych modeli EQ Mercedes-Benz. Dzięki interaktywnym pojazdom demonstracyjnym mogą pobierać próbki dźwięku podczas jazd testowych, w tym w nowym Immendingen Testing and Technology Center (PTZ).

Oto kilka liczb, danych i faktów:

  • Ponad 120 testerów wewnętrznych, od urzędników po kierownictwo wyższego szczebla, odbyło wyjazdy z pojazdem demonstracyjnym i przekazało swoje wrażenia w procesie projektowania.
  • Wiele różnych wariantów brzmieniowych i kompozycji zostało wypróbowanych w fazie rozwojowej i rozwiniętych w sposób ewolucyjny. Korzenie niektórych dźwięków sięgają ponad 10 lat.
  • Od 20 Hz do 20 kHz obejmuje zakres częstotliwości słyszalny przez człowieka, który jest również używany w inscenizacji dźwięku – oczywiście w harmonicznej, orkiestrowej kompozycji.
  • Algorytmy dźwięku przesuwają normalnego laptopa do granic jego możliwości, cyfrowy procesor sygnału (DSP) zużywa ok. 1 GHz na moc obliczeniową.
  • 250 inżynierów czyni pojazd bardziej komfortowym i cichszym, o dobry dźwięk dba ok. 10 inżynierów i dźwiękowców.

 

Źródło: jesmb.de

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij