40 lat temu: premiera napędzanego elektrycznie prototypu samochodu dostawczego Mercedes-Benz 307 E
– Furgonetka była oparta na serii modeli van TN, zwanej także T 1
– Brak utraty przestrzeni ładunkowej dzięki podpodłogowej baterii
– Testy na dużą skalę w Berlinie i Bonn
– Ówczesne akumulatory nie była jeszcze gotowa do produkcji seryjnej
Jako marka zorientowana na innowacje, Mercedes-Benz zawsze koncentrował się na opracowywaniu nowych koncepcji napędu i dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Spojrzenie w przeszłość: czterdzieści lat temu Mercedes-Benz AG, jak się wówczas nazywała, zaprezentował 307 E międzynarodowej publiczności. Początkowo eksperymentalna furgonetka była prezentowana na targach środowiskowych Envitec w Düsseldorfie (11–15 lutego 1980 r.), A następnie w Londynie na wystawie Drive Electric ’80 (13–20 października 1980 r.). Jedno było pewne: jego przydatność do codziennego użytku była daleka od dzisiejszych pojazdów produkcyjnych, takich jak eVito i eSprinter, ale dostarczyła ważnych technicznych wskazówek i praktycznej wiedzy.
„Daimler-Benz AG opracował elektryczny van Mercedes-Benz 307 E, oparty na modelu furgonu z serii T 1.
Zwrócono uwagę na najmniejsze możliwe odchylenia od obecnej produkcji seryjnej, aby utrzymać koszty produkcji i eksploatacji w wąskich granicach ”. Tak koncepcyjny pojazd Mercedes-Benz został przedstawiony w informacji prasowej z 31 października 1980 r. Jednak 307 E nie był pierwszym elektrycznym vanem pod tą marką. Już w 1972 roku Mercedes-Benz zaprezentował LE 306, który był również pojazdem eksperymentalnym.
W sumie zbudowano 60 z nich i do 1979 roku ta mała flota pokonała 900 000 kilometrów. Jednym z rezultatów tych eksperymentów było to, że technologia wymiany baterii przetestowana w LE 306, między innymi, mogła zostać pominięta w przypadku zamierzonego zastosowania elektrycznego samochodu dostawczego w ruchu miejskim.
Model 307 E został opracowany na podstawie serii modeli van TN, znanej również jako T 1, która zadebiutowała w 1977 r. Federalne Ministerstwo Badań i Technologii (BMFT) sfinansowało projekt. W celu obniżenia kosztów produkcji i eksploatacji, 307 E miał uproszczoną technologię sterowania napędem elektrycznym, która jednocześnie wymagała jedynie niewielkich odchyleń od standardowej furgonetki 307 D z rozstawem osi 3350 milimetrów. Akumulator znajdował się pod podłogą pojazdu, między przednią a tylną osią i miał napięcie znamionowe 180 woltów. Zainstalowano dwa rzędy akumulatorów o napięciu 90 woltów każdy. Akumulatory można było łatwo wyjmować w dół i instalować za pomocą zintegrowanego urządzenia podnoszącego i standardowego podnośnika warsztatowego. Przestrzeń ładunkowa była nie mniej obszerna w porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi. Przy ładowności 1,45 tony i zasięgu 65 kilometrów przy stałej prędkości 50 km / h, 307 E był predestynowany do miejskich prac dystrybucyjnych. Przetestowano cztery różne typy elektronicznego sterowania napędem i przenoszeniem mocy, na przykład wersję z przełączaniem akumulatora z elektroniczną kontrolą pola, w połączeniu z hydrodynamicznym przemiennikiem momentu obrotowego. W modelu 307 E badacze i konstruktorzy Daimler-Benz przetestowali nie tylko koncepcje napędu, ale także inne technologie, takie jak „planowanie trasy”. Ten prekursor systemu nawigacji dostarczał informacji o potencjalnych zmianach trasy, takich jak komunikaty o korkach.
Testy na dużą skalę w dwóch dużych miastach
Od 1981 roku do końca 1983 roku przeprowadzono dwa testy na dużą skalę przy użyciu 32 elektrycznych samochodów dostawczych. Federalne Ministerstwo Badań i Technologii (BMFT) przetestowało dziesięć samochodów dostawczych 307 E w Berlinie w ramach projektu badawczego „Alternatywne źródła energii dla ruchu drogowego” zainicjowanego przez Ministerstwo. Niemiecka poczta (Deutsche Bundespost) przeprowadziła próbę na dużą skalę w usłudze dostarczania paczek z 22 samochodami elektrycznymi w Bonn. Te dwa praktyczne próby pokazały, że prace transportowe rzeczywiście mogą być wykonywane przez pojazdy elektryczne w aglomeracjach miejskich. Ze względu na swoje osiągi i bezpieczeństwo eksploatacji elektryczne samochody dostawcze wypadły korzystnie w porównaniu ze współczesnymi produkowanymi pojazdami z silnikami spalinowymi.
Zapytaj doradców o przyszłe i aktualne modele elektryczne samochodów dostawczych
Źródło : daimler.media