Loader

Premiera napędzanego elektrycznie prototypu

40 lat temu: premiera napędzanego elektrycznie prototypu samochodu dostawczego Mercedes-Benz 307 E

 

 

– Furgonetka była oparta na serii modeli van TN, zwanej także T 1

– Brak utraty przestrzeni ładunkowej dzięki podpodłogowej baterii

– Testy na dużą skalę w Berlinie i Bonn

– Ówczesne akumulatory nie była jeszcze gotowa do produkcji seryjnej

 

Jako marka zorientowana na innowacje, Mercedes-Benz zawsze koncentrował się na opracowywaniu nowych koncepcji napędu i dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Spojrzenie w przeszłość: czterdzieści lat temu Mercedes-Benz AG, jak się wówczas nazywała, zaprezentował 307 E międzynarodowej publiczności. Początkowo eksperymentalna furgonetka była prezentowana na targach środowiskowych Envitec w Düsseldorfie (11–15 lutego 1980 r.), A następnie w Londynie na wystawie Drive Electric ’80 (13–20 października 1980 r.). Jedno było pewne: jego przydatność do codziennego użytku była daleka od dzisiejszych pojazdów produkcyjnych, takich jak eVito i eSprinter, ale dostarczyła ważnych technicznych wskazówek i praktycznej wiedzy.

„Daimler-Benz AG opracował elektryczny van Mercedes-Benz 307 E, oparty na modelu furgonu z serii T 1.

Zwrócono uwagę na najmniejsze możliwe odchylenia od obecnej produkcji seryjnej, aby utrzymać koszty produkcji i eksploatacji w wąskich granicach ”. Tak koncepcyjny pojazd Mercedes-Benz został przedstawiony w informacji prasowej z 31 października 1980 r. Jednak 307 E nie był pierwszym elektrycznym vanem pod tą marką. Już w 1972 roku Mercedes-Benz zaprezentował LE 306, który był również pojazdem eksperymentalnym.

W sumie zbudowano 60 z nich i do 1979 roku ta mała flota pokonała 900 000 kilometrów. Jednym z rezultatów tych eksperymentów było to, że technologia wymiany baterii przetestowana w LE 306, między innymi, mogła zostać pominięta w przypadku zamierzonego zastosowania elektrycznego samochodu dostawczego w ruchu miejskim.

Model 307 E został opracowany na podstawie serii modeli van TN, znanej również jako T 1, która zadebiutowała w 1977 r. Federalne Ministerstwo Badań i Technologii (BMFT) sfinansowało projekt. W celu obniżenia kosztów produkcji i eksploatacji, 307 E miał uproszczoną technologię sterowania napędem elektrycznym, która jednocześnie wymagała jedynie niewielkich odchyleń od standardowej furgonetki 307 D z rozstawem osi 3350 milimetrów. Akumulator znajdował się pod podłogą pojazdu, między przednią a tylną osią i miał napięcie znamionowe 180 woltów. Zainstalowano dwa rzędy akumulatorów o napięciu 90 woltów każdy. Akumulatory można było łatwo wyjmować w dół i instalować za pomocą zintegrowanego urządzenia podnoszącego i standardowego podnośnika warsztatowego. Przestrzeń ładunkowa była nie mniej obszerna w porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi. Przy ładowności 1,45 tony i zasięgu 65 kilometrów przy stałej prędkości 50 km / h, 307 E był predestynowany do miejskich prac dystrybucyjnych. Przetestowano cztery różne typy elektronicznego sterowania napędem i przenoszeniem mocy, na przykład wersję z przełączaniem akumulatora z elektroniczną kontrolą pola, w połączeniu z hydrodynamicznym przemiennikiem momentu obrotowego. W modelu 307 E badacze i konstruktorzy Daimler-Benz przetestowali nie tylko koncepcje napędu, ale także inne technologie, takie jak „planowanie trasy”. Ten prekursor systemu nawigacji dostarczał informacji o potencjalnych zmianach trasy, takich jak komunikaty o korkach.

 

Testy na dużą skalę w dwóch dużych miastach

 

Od 1981 roku do końca 1983 roku przeprowadzono dwa testy na dużą skalę przy użyciu 32 elektrycznych samochodów dostawczych. Federalne Ministerstwo Badań i Technologii (BMFT) przetestowało dziesięć samochodów dostawczych 307 E w Berlinie w ramach projektu badawczego „Alternatywne źródła energii dla ruchu drogowego” zainicjowanego przez Ministerstwo. Niemiecka poczta (Deutsche Bundespost) przeprowadziła próbę na dużą skalę w usłudze dostarczania paczek z 22 samochodami elektrycznymi w Bonn. Te dwa praktyczne próby pokazały, że prace transportowe rzeczywiście mogą być wykonywane przez pojazdy elektryczne w aglomeracjach miejskich. Ze względu na swoje osiągi i bezpieczeństwo eksploatacji elektryczne samochody dostawcze wypadły korzystnie w porównaniu ze współczesnymi produkowanymi pojazdami z silnikami spalinowymi.

 

Zapytaj doradców o przyszłe i aktualne modele elektryczne samochodów dostawczych 

 

 

Źródło : daimler.media

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij