Loader

Prędkościomierz – jak się zmieniał

Prędkościomierz - wskazanie prędkości jako przyrząd monitorujący
Dawniej analogowa tarcza, obecnie część cyfrowego kokpitu
Na zróżnicowanej wystawie stałej Muzeum Mercedes-Benz prezentowanych jest 160 pojazdów i łącznie 1500 eksponatów. 
Szczególną atrakcją są „33 dodatki”.
Dzisiaj zajmiemy się jednym z dodatków -  prędkościomierza.

Umiarkowany start: 16 km / h – to była maksymalna prędkość pierwszego samochodu na świecie. Nie tak szybko jak błyskawica, nawet w 1886 roku – biorąc pod uwagę, że lokomotywy parowe pokonały barierę 100 km / h już dekady temu. Jednak opatentowany samochód Carla Benza wciąż osiągał dwukrotnie większą prędkość niż piesi, ale innowacyjny pojazd nie posiadał prędkościomierza. Nie było sensu. Nie było żadnych ustawowych ograniczeń prędkości.

Dodatkowo poszukiwane: Jednak wraz ze wzrostem popularności samochodu prędkościomierze stały się dostępne jako wyposażenie opcjonalne, ponieważ szybkie samochody były uważane za dobre samochody. Nie trzeba dodawać, że chcesz wiedzieć, jak dobry był Twój własny pojazd. Takim wyposażeniem opcjonalnym jest prędkościomierz prezentowany w Muzeum Mercedes-Benz. Jego wskaźnik podniósł się do 100 km / h.

Limit: Ograniczenia prędkości nie zostały wprowadzone, dopóki pojazdy nie stały się coraz szybsze. Początkowo ograniczenia te zostały dostosowane do sytuacji drogowej przed wiekiem samochodu. Od 1909 r. Na terenach zabudowanych całej Rzeszy Niemieckiej prędkość 15 km / h była najwyższa, co odpowiada prędkości kłusującego konia. Od tego momentu samochody bez prędkościomierzy należały do ​​przeszłości. Kierowcy pojazdów musieli nie tylko pilnować drogi i sytuacji na drogach, ale także kontrolować prędkość.

Wskazanie: Prędkościomierze mierzą prędkość i wskazują ją jako wartość liczbową. Niemieckie określenie prędkościomierza „Obrotomierz” wywodzi się ze starożytnych greckich terminów „tachýs”, oznaczających „szybki” i „metron”, co oznacza „wymiar”. Od dziesięcioleci analogowa tarcza z igłą skierowaną na odpowiednią kropkę lub linię na skali. Cyfrowe prędkościomierze istnieją od lat 90. Są bardziej elastyczne i potrafią zmieniać sposób, w jaki przedstawiają dane. Niezależnie od technologii: prędkościomierze zawsze wskazują nieco wyższą prędkość niż rzeczywista prędkość, z jaką porusza się pojazd – co daje nam wszystkim odrobinę swobody podczas codziennych podróży. Było to wymagane przez prawo w celu skompensowania niedokładności pomiarów prędkości.

Mercedes-Benz W 180 / W 128 serii „Ponton” Limuzyna (1954 do 1959) Zdjęcie sedana 220 S wyprodukowanego w 1957 r.

Integracja: Prędkościomierz początkowo nie był umieszczony w polu widzenia kierowcy. Został tam umieszczony dopiero od lat pięćdziesiątych XX wieku. Skala podkreśla ważne wartości, takie jak prędkość maksymalna w terenie zabudowanym, 50 km / h w Niemczech. Dominującym wzorem jest tarcza, ale były też inne warianty: na przykład wskaźnik poziomy w sedanach Mercedes-Benz W 180 / W 128 serii „Ponton” (1954–1959) lub wskaźnik pionowy, pieszczotliwie nazywany „termometrem”. przez miłośników, w modelach W 111 / W 112 sedanach „Tailfin” (1959–1965).

Seria modeli Mercedes-Benz W 111 / W 112 „Tailfin” Limuzyna (1959–1965). Zdjęcie 300 SE o dużym rozstawie osi, wyprodukowanego w 1964 roku

Monitorowanie: Jeśli nie obserwujesz prędkościomierza i nie przekraczasz dozwolonej prędkości, możesz zapoznać się z niepopularnym urządzeniem, które jest używane w Niemczech od 1959 roku: potocznie zwane „fotoradarem”, jest to stacjonarne lub mobilne urządzenie monitorujące prędkość używane do egzekwowania przepisów ruchu drogowego 🙂

 

Strategia zapobiegawcza: Tempomat lub – jeszcze lepiej – ograniczniki prędkości mogą pomóc uniknąć wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości. Mercedes-Benz odegrał pionierską rolę w tych systemach wspomagania. Wystarczy ustawić żądaną prędkość, a tempomat ją utrzyma. Ogranicznik zapobiegnie przyspieszeniu poza zdefiniowaną granicę.

 

Ruch obrotowy: Nawiasem mówiąc, technicznie rzecz biorąc, prędkościomierz to obrotomierz. Wskazuje, jak szybko koła obracają się na drodze. Na marginesie: większość kierowców wyścigowych obywa się bez prędkościomierza. Skupiają się bardziej na prędkości obrotowej silnika i z tego powodu w ich polu widzenia umieszczono odpowiedni wskaźnik wyświetlacza. Jednak wiedzą dokładnie, na przykład, jak szybko jeżdżą na czwartym biegu przy 6800 obr./min. W konsekwencji tarcza w samochodach wyścigowych spełnia podwójny cel. Pojazdy produkowane seryjnie są wyposażone w oddzielną tarczę wskazującą prędkość obrotową silnika.

Seria modeli Mercedes-Benz 406 Unimog (1963 do 1989). Kokpit z kierownicą i zestawem wskaźników. 

Mercedes-Benz W 108 / W 109 serii luksusowych sedanów (1965-1972), koncepcja wyświetlacza. Zdjęcie 300 SEL 6.3, wyprodukowanego w 1970 roku.

Mercedes-Benz T1 „Bremer Transporter” (1977–1995). Kokpit z kierownicą i zestawem wskaźników. 

126 serii modeli Klasy S Limuzyna (1979-1992), koncepcja wyświetlacza. Zdjęcie 560 SEL wyprodukowanego w 1991 roku,

Pojazd badawczy Mercedes-Benz F 100 z 1991 roku. Jedna z jego innowacji: centralnie umieszczony manometr z kolorowym wyświetlaczem. Wyświetlane są nie tylko prędkość i prędkość obrotowa. Na przykład ekran ostrzega kierowcę również w przypadku niewystarczającego ciśnienia w oponach, braku oleju lub pustego zbiornika płynu do spryskiwaczy. (

221 serii modeli Klasy S Limuzyna (2005 do 2013)

 

Źródło: daimler.media

Aby kontynuować zaakceptuj pliki cookies (ciasteczka), które obsługuje ta witryna Więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie internetowej są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz "Akceptuj" poniżej, to wyrażasz na to zgodę.

Zamknij